vrijdag 27 maart 2015

‘Kom in mijn armen’



‘Ik kom op teevee,’ zegt Bas, ‘bij de beste singer-songwriter.’
Het is opnamedag van het luistertijdschrift voor kinderen dat ik maak. Bas is één van de twee vaste voorlezers. We hebben er een uurtje opname opzitten en nu lopen we naar de kantine voor een kop koffie. Daarmee schuiven we aan bij de lange tafel, waar al verschillende lezers zitten uit andere voorlees-studio’s.
Bas vertelt over zijn optreden een paar weken geleden, toen alle uitgekozen deelnemers van seizoen 4 in het Ziggodome hun liedjes voor de jury mochten laten horen. Én voor heel t.v.kijkend Nederland. Daar was hij zich scherp van bewust geweest toen hij als één na laatste aan de beurt was.

‘En?’ vraagt iemand nieuwsgierig, ‘ben je door?’
‘Dat mag ik niet zeggen’, zegt Bas glimlachend. ‘Op straffe van 50.000 euro boete! Daar heb ik voor moeten tekenen.’
Er wordt gespeculeerd over zijn toekomst als Beroemdheid.
‘Dan ben ík ja natuurlijk kwijt’, zeg ik en hij roept vol overtuiging dat dat niet gaat gebeuren. Die ene ochtend in de maand dat hij als vrijwilliger Klinkklaar voorleest gaat hij niet opgeven. ‘O, dan weet ik het al’, zegt één van de opnametechnici. ‘Dan ben je vast niet door.’
De hele koffiepauze gaat het over rijk en beroemd worden, de voor- en nadelen daarvan en gevallen van nét-niet-rijk-en-beroemd geworden personen uit familie en kennissenkringen.
Als we terug zijn in de studio vertelt Bas dat hij best zenuwachtig is over de komende televisie-uitzending. Hij heeft het goed gedaan en kreeg ook veel positieve reacties, maar hoe is hij in beeld gebracht? En wat zal er precies uitgezonden worden?
Dan gaat de knop weer om. We zijn bezig met de opname van een kindertijdschrift en hij leest het – samen met medevrijwilliger Roos - enthousiast en goed voor.

Anderhalve week later zit ik klaar om de aflevering te bekijken. Ik weet dat Bas goed kan zingen en mooie liedjes kan schrijven en ben benieuwd naar deze. De deelnemers zijn gemiddeld behoorlijk goed. ‘Kom in mijn armen’ is het enige Nederlandstalige lied en met zijn vertolking en pianospel krijgt hij Giel Beelen bíjna in tranen. Was dat helemáál gelukt, dan was de uitslag misschien anders geweest, maar nu gaan twee andere singer-songwriters door naar de tweede ronde. Toch ben ik hartstikke trots op ‘mijn’ voorlezer. Hij is toch maar door de voorselecties gekomen en op twitter en youtube zie ik dat mensen echt geraakt zijn door het nummer. Heb je het gemist? Dit is het youtubefilmpje
Bas Bons. Vergeet die naam niet, want het gaat hem vast nog wel lukken om door te breken.


1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd Bas met dit mooie resultaat.
    Hopelijk horen we er ook iets over in Klinkklaar binnenkort.
    Groeten,
    Arjen.

    BeantwoordenVerwijderen

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...