zondag 5 november 2017

Verbannen naar buiten

Een of twee keer per jaar komt R. bij ons eten. Hij is verstandelijk beperkt en toen hij een tiener was en zijn vader verloor, heeft H. vanuit z’n werk tijdelijk een soort vaderrol voor hem vervuld. Intussen is R. een volwassen man, maar eigenlijk blijft ie altijd een kind.

Als hij komt eten gaat dat altijd volgens hetzelfde stramien. H. haalt hem op, in de keuken eten we – macaroni of pizza – en dan wassen we samen af. We praten over het werk van R., over huisgenoten die we al of niet van vroeger kennen en misschien over zijn nieuwe schoenen of zoiets. Daarna drinken we koffie bij de televisie en kijken naar GTST. Om een uur of negen staat hij op en zegt dat hij nu wel naar huis wil. Dan brengt H. hem weer naar zijn woongroep.

Woensdag a.s. staat er weer een eetafspraak met hem op de kalender en dat heeft grote gevolgen voor onze aanloopkat Salomon. R. is namelijk allergisch voor katten. Het betekent dat onze grijze haarbal al een week niet naar binnen mag. We weten niet precies hoe lang de allergene stoffen in huis blijven hangen, maar nemen het zekere voor het onzekere. Ik ben met de stofzuiger extra grondig het hele huis door geweest, stoelen waar Salomon op heeft gelegen zijn afgesopt en het beestje is tot na komende woensdag naar buiten verbannen.

We krijgen het hem niet uitgelegd. Elke dag staat hij bij de achterdeur geduldig te wachten. Af en toe mauwt ie en zet z’n pootjes tegen de ruit. We vinden het zó sneu. Dit weekend zijn allebei de kinderen thuis en als ik zelf met m’n rug naar de achtertuin zit, vertelt mijn dochter me precies hoe zielig hij naar binnen zit te kijken. In de regen!

Gisteren liep hij met me mee de schuur in toen ik m’n fiets naar binnen zette. Hij weet dat je ook vanaf díe kant ons huis in kunt. Ik heb hem liefdevol opgepakt, een knuffel gegeven en weer buiten gezet. Aaaaaach. Maar we houden vol. Nog drie dagen. En als R. dan zonder niezen en tranen op bezoek geweest is, gaat de deur weer open voor Salomon. Ik hoop dat ie intussen niet boos vertrekt naar een ander aanloopadres.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...