vrijdag 15 oktober 2021

Vei-lig le-ren wer-ken

Er is een tijd geweest (lang geleden) dat in het bedrijf waar ik werk bij een jubileumtoespraak vrolijk geciteerd werd uit de oude sollicitatiebrief van het feestvarken. Of uit het verslag van een functioneringsgesprek. Een leidinggevende die dat vandaag de dag zou doen, zou snel ‘in goed overleg’ vertrokken zijn. Privacy is tegenwoordig een serieuze zaak. En dat gaat dan niet zo zeer om de meer persoonlijke privézaken zoals die toespraken, maar natuurlijk vooral om de digitale rampen die overal op de loer liggen als er datalekken ontstaan.

Daarom heeft een tijdje geleden het hele bedrijf een cursus Digitale Veiligheid gevolgd. Niet zo gek, want er hoeft maar iemand een hele foute fishing mail te openen en op een gevaarlijk linkje te klikken en de rapen zijn gaar. En nu is er opnieuw een verplichte cursus voor iedereen, want je kunt die kennis maar beter fris houden.

Ik ben nooit te beroerd om iets nieuws te leren en begin opgewekt aan de cursus Awaretrain. Die begint met een filmpje waarin een getekende dame uitlegt hoe belangrijk veiligheid is. Hm, de toon en de ondersteunende animatiefilm zijn een beetje eh – kinderachtig. Nou ja, daar moet ik maar even doorheen. Straks begint het serieuze gedeelte wel.

Maar ach, de toon blijkt niet te veranderen. Na het getekende mevrouwtje komen er getekende meneertjes aan het woord. En achter of naast of in plaats van die pratende mensen wordt de tekst voortdurend verduidelijkt met animaties. Als HET DOEL wordt uitgelegd, zie ik een voetbaldoel waar iemand een bal in schiet. IEDEREEN wordt geïllustreerd met een groepje mensen van diverse dikte, kleur, leeftijd en sexe (keurig),  bij GEVOELIGE INFORMATIE verschijnt een man met zonnebril die een map draagt waarop ‘top secret’ staat.

Ik moet denken aan de kinderboeken van Geronimo Stilton, waarin allerlei woorden een bijzondere vormgeving of een aparte kleur krijgen. WATER met golvende blauwe letters, GEVAARLIJK met puntige, rode letters en KAAS geel met gaten. Erg leuk om kinderen enthousiast te krijgen voor boeken, maar voor volwassenen zou ik het toch niet zo gauw inzetten…

Acht modules heeft de cursus. En ik denk dat ik hem zo veel mogelijk met m’n ogen dicht ga volgen. Of met een dubbele agenda: niet alleen om iets te leren over Digitale Veiligheid, maar ook over Kalm Blijven in Irritante Situaties.
Erg leerzaam.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Open dag

Ik heb me aangemeld om te helpen bij de open dag van de voedselboomgaard. Op zaterdagmorgen fiets ik tegen een harde, koude wind in naar de ...