woensdag 28 juni 2023

Smoothies

frambozenstruik met een paar rijpe vruchten eraanWeer een hand vol rijpe frambozen!
Twee jaar geleden hebben we de struikjes gezet; vorig jaar zat er zo hier en daar een rood vruchtje aan. Maar nu begint het er echt op te lijken. Al een week lang zijn er elke dag zeker wel een stuk of tien frambozen rijp.

In plaats van ze meteen op te snoepen, stop ik ze in een doosje in de vriezer. Vandaag besluit ik dat het vol genoeg is voor wat ik ermee van plan was: smoothies!

In de schuur staat een fles perensap uit de voedselboomgaard waar ik vrijwilligerswerk doe (nog over van de vorige perenoogst). Daarvan schenk ik wat in een kan en ik doe er bevroren frambozen bij. Even de staafmixer erin en… vandaag hebben we een lekkere smoothie bij het ontbijt.
Het is een goeie combi, peer en framboos. En er zijn er bijna genoeg over voor nóg een keer. Ik inspecteer de struik in de achtertuin en zie dat er vanmiddag wel weer een handvol geplukt kan worden.
Leuk toch, zo’n luxe drankje uit eigen tuin.

Om de vruchtdragende takken heen komen overal nieuwe groene scheuten. O ja, daar zijn we voor gewaarschuwd: frambozenstruiken woekeren. Nou, voorlopig mogen ze. Dan hebben we volgend jaar nog veel meer te plukken. Maar voor die tijd krijgen we eerst nog de smoothies met rode bessen en met bramen. Niet verkeerd, die zomerse ontbijtjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Asielzoekers om de hoek (deel 2)

   [Asielzoekers om de hoek deel 1] Donderdagavond tegen half acht loop ik door een miezerbuitje naar de hoek van de straat. Bij de schoolwo...