zondag 25 april 2010

Nest

Minstens één keer per week loop ik door een nieuwe wijk waar ze drie bruggen aan het bouwen zijn. Al vanaf de winter kijk ik belangstellend naar de vorderingen, want als deze bruggetjes klaar zijn betekent dat een flinke uitbreiding van mijn vaar-territorium. In de sneeuw- en ijsperiode schoot het helemaal niet op, maar nu zie ik vooruitgang. Steeds als ik er langs kom, maak ik in mijn hoofd optimistische berekeningen over wanneer het werk klaar zal zijn. Het kan me niet snel genoeg gaan, want ik verheug me er op straks onder die bruggen door te kunnen varen.
Maar sinds vorige week denk ik daar anders over. Naast de derde brug, precies op het punt waar de weg afgebroken moet worden om plaats te maken voor een brede sloot, zag ik een zwanenpaar aan een nest beginnen. Vandaag keek ik nieuwsgierig hoe ver het nest was, en ik zag er drie grote zwaneneieren in liggen. Vader en moeder zwaan zwommen er omheen en begonnen argwanend te blazen toen ik te dicht bij kwam naar hun zin. Ik vertelde ze dat ze de eieren maar snel uit moeten broeden, want hun nest zit op een gevaarlijke plek.
Terwijl ik verder rende, maakte ik deze keer andere berekeningen. Voordat ze gaan happeren moet de weg nog verlegd worden zodat ie niet meer om de brug heen loopt, maar er op aansluit. Misschien duurt dat nog wel een paar weken…
Het duurt ruim vijf weken om een nest zwaneneieren uit te broeden. Zouden ze rekening houden met het nest? Of wordt het keihard weggehapperd?
Ik heb ineens een stuk minder haast gekregen met de bruggetjes. We blijven nog wel een tijd kleinere rondjes varen. Ik duim voor het zwanenpaar.

1 opmerking:

  1. de logica dat een bruggetje je vaarterritorium vergroot ontgaat me: het water ligt er toch al?

    BeantwoordenVerwijderen

Patsvrouw van het jaar

Op zoek naar iets anders kom ik boven in een boekenkast een oud dagboek tegen uit de tijd dat de kinderen 11 en  8 waren. Ik blader er een t...