zaterdag 7 februari 2015

Waarom krijg ik moordneigingen van de intercomstem bij de Lidl?

“Beste klant, kassa 4 gaat voor u open. U kunt uw boodschappen alvast op de band leggen.” Ik loop langs de schappen van de Lidl als door de intercom luid de vrouwenstem klinkt. In de tijd die je nodig hebt om de winkel door te lopen en je boodschappen te verzamelen, is ze altijd wel een paar keer te horen. Altijd met dezelfde ingeblikte zinnetjes. “Filiaalmanager, naar de kassa alstublieft!” of “Beste klant, kassa 6 gaat voor u open. Dit is een pinkassa. Bij deze kassa kunt u alleen pinnen”
De stem is vriendelijk en melodieus en maakt iedere week tijdens de zaterdagse boodschappen moordneigingen in me los. Waarom heb ik zo’n hekel aan deze vrouw? Ze geeft toch gewoon nuttige informatie aan het winkelend publiek door?

                 

De intonatie deugt niet.
Béste klant. U kúnt uw bóódschappen alvást op de bánd léggen. Er zijn teveel benadrukte woorden en er is te veel melodie. Zo praat niemand! Behalve misschien een ouderwetse kleuterjuf die niet begrepen heeft dat je kleuters ook serieus moet nemen.

Is het wel nuttige informatie?
“Filiaalmanager, naar de kassa alstublieft!”, klinkt het per winkelbezoek een aantal keren. Waarom moeten we dit als klanten allemaal horen? Waarom gaat dat niet discreet met een oortje naar de betreffende filiaalmanager? Het is alsof we allemaal nadrukkelijk moeten weten dat deze manager over ons waakt. Zodra er iets aan de hand is, komt de filiaalmanager zelf te hulp. Geen paniek, alles is onder controle. Er wordt gewaakt over deze winkel.

Hoe hoog is het IQ van de gemiddelde klant?
“Dit is een pinkassa. Bij deze kassa kunt u alleen pinnen,” roept de vrouw met groot enthousiasme. Wat ontzettend fijn dat ze dat uitlegt. Anders zou iemand misschien kunnen denken dat een pinkassa bedoeld was voor mensen die contant willen betalen.

Een zangerige, overenthousiaste, over-articulerende stem die overduidelijke dingen uitlegt en ons een alomtegenwoordige filiaalmanager aanpraat. Logisch dat ik daar allergisch voor ben. Ik loop daar als klant van de Lidl en die klant wordt door deze omroepstem absoluut niet serieus genomen. Tot nu toe is mijn reactie op elke omgeroepen boodschap dat ik m’n ogen naar boven draai en nabouw: “Béste klant, u kúnt uw bóódschappen alvást op de bánd léggen.” Maar misschien besluit ik over een tijdje wel om eens naar een andere supermarkt te gaan. Ergens waar níet zo’n enge mevrouw me elke vijf minuten toespreekt alsof ik een IQ van 70 heb.


Lidl, doe die stem wég asjeblieft.   

3 opmerkingen:

  1. veel beter zou zijn om het zinnetje 'dit is een pinkassa' weg te laten, 'pinkassa' komt niet voor in de woordenlijst nederlandse taal ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk bij lidl en het komt vaak genoeg voor dat mensen niet door hebben dat het een pin kassa is.
    Als je die stem zo irritant vind ga dan naar een andere winkel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, slecht voor je baan, zo'n advies. Maar je hebt wel gelijk :)

      Verwijderen

Open dag

Ik heb me aangemeld om te helpen bij de open dag van de voedselboomgaard. Op zaterdagmorgen fiets ik tegen een harde, koude wind in naar de ...