zaterdag 26 maart 2016

Eigen website gebouwd

Behalve hier op mijn eigen Appelpunt weblog, schrijf ik ook op andere plaatsen op het internet. Bijvoorbeeld op de website Plazilla. Ik begon daar met verhaaltjes, informatieve stukken en zo nu en dan een gedicht. Al gauw kwam ik erachter dat de pagina’s die het meest bezocht werden, die van de gelegenheidsgedichten waren. Absolute topper waren een aantal gedichten bij het afscheid van een collega (94.000 bezoekers). Ook gedichten bij een vijftigjarig huwelijk worden vaak bezocht. Ik vind het leuk om zulke ambachtelijke teksten te maken en blijkbaar zijn er best veel mensen naar zulke gedichten op zoek.

Al een tijd speel ik met de gedachte om mijn gedichten onder te brengen op een eigen website. En dan niet zoals Appelpunt een gastblog op een grotere site, maar echt iets dat ik helemaal zelf bedenk en maak. Zou ik dat kunnen?  Een paar jaar geleden heb ik een basiscursus HTML gedaan, wat ik erg leuk vond, maar daarmee weet ik nog lang niet hoe ik een website moet maken. Ik had geen idee hoe ik zou moeten beginnen en schoof het plan voor me uit.

Toen begon het te rommelen op Plazilla, de plek waar mijn gedichten staan. De beheerder was bezig met een nieuwe site. Vaste schrijvers stapten over of stopten met publiceren. Het leek erop dat er steeds minder bezoekers zouden komen en mijn vage plan voor een eigen plek stak de kop weer op. In januari van dit jaar nam ik me voor om er nu serieus mee aan de slag te gaan. Ik vond een website met veel nuttige informatie en bestelde daar online een minicursus website bouwen.
In zeven lessen werd ik aan het handje meegenomen bij het maken van een eigen plek voor mijn gedichten. Vanuit een basistemplate (dat dan weer wel) bepaalde ik zelf de inhoud en vormgeving. Avonden lang zat ik met veel plezier te knutselen, te zoeken en dingen uit te proberen en half februari was de eerste versie klaar van Appelpitgedichten.nl 



Maar ik was toch niet helemaal tevreden. Pas toen alles klaar was, werd het me duidelijk hoe ik het eigenlijk had willen hebben. Twee weken later begon ik opnieuw, met een andere template. Ik puzzelde net zolang tot ik wist hoe ik de kolombreedte moest aanpassen en deed een aantal dingen nét even anders. Voor de tweede keer lanceerde ik Appelpitgedichten.nl en nu ben ik (voorlopig) wél tevreden.


Daarom is nu de tijd aangebroken om het van de daken te gaan roepen. “Hé mensen, ik heb een nieuwe, eigen gedichtenwebsite!” Er staan niet alleen gelegenheidsgedichten op, maar ook grappige korte gedichtjes, lange verhalende gedichten over serieuze en maffe onderwerpen en kindergedichten en … nou ja, ga zelf maar kijken op www.appelpitgedichten.nl

1 opmerking:

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...