zaterdag 23 april 2016

Light


We doen eigenlijk nooit boodschappen bij de Jumbo. Niet uit principe, maar meer uit gewoonte. De Jumbo ligt net een beetje buiten de gebruikelijke route voor de wekelijkse boodschappen. Maar nu kom ik er toevallig langs en bedenk dat ik nog een kuipje boter moet halen.
In de koeling zie ik kuipjes Becel, halvarine, soja-boter, dieetmargarine, margarine-light en uiteindelijk gewoon een eigen-merk kuipje dat geen speciale gezondheidsclaims schijnt te hebben. Dat neem ik mee.
De volgende dag ontbijten we met z’n tweeën. Ik zet het groene boterkuipje op tafel en H. vraagt waarom ik light boter gekocht heb. Zo’n onzin-product waar alleen maar meer water aan toegevoegd is. “Waarom denk je dat het light is?”, vraag ik, er staat alleen maar ‘goed begin’ op.”
“Ja, en het zit in een groen kuipje. Dat is halvarine”, zegt hij met grote stelligheid.
Ik protesteer dat ik juist géén halvarine of dieetmargarine heb gepakt, maar hij zet z’n bril op en leest triomfantelijk het eerste ingrediënt op de ingrediëntenlijst voor: water!
Meteen daarna ontdek ik dat de jam die gisteren geopend is óók al per ongeluk een light-product is. ‘Frambozen delight’ staat erop en het bestaat nog niet voor de helft uit frambozen. De smaak is dan ook nogal laf.

Ik heb nooit erg geloofd in al die speciale voedingsmiddelen die slankheid beloven door zoveel procent minder vet, suiker of andere caloriebommen. De laatste jaren staan ze ook behoorlijk ter discussie. Er is bijvoorbeeld onderzoek gedaan waaruit bleek dat mensen die regelmatig light dranken drinken een vergrote kans hebben op overgewicht. Dus op dat gebied zijn ze niet beter dan gewone frisdrank en bovendien blijkt er een verhoogd risico te zijn op verschillende ziekten. Daar ga je dan met je goede bedoelingen. De suikervervanger aspartaam schijnt nogal wat negatieve eigenschappen te hebben.
En dan is er natuurlijk het psychologische effect dat mensen van snoep met ‘de helft minder calorieën’ dan lekker véél gaan eten omdat je er toch niet dik van wordt.
Blijkbaar heeft de aanduiding ‘light’ te lijden onder een slechte reputatie. Er worden andere, fantasievolle namen bedacht voor de boter met minder vet en de jam met minder fruit. ‘Goed begin’ betekent water-margarine en frambozen de-light betekent extra water en geleermiddel in de jam.
En daar kom je dan pas achter als je het gaat eten. Of als je de piepkleine lettertjes op het etiket leest. Volgende keer zet ik m’n bril op als we boodschappen doen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...