vrijdag 10 januari 2020

Kledingpakketten


Voor gezinnen die het financieel moeilijk hebben, is er de algemeen bekende voedselbank. Maar er zijn meer voorzieningen. Vooral voor kinderen zijn er verschillende clubs die zich inzetten om de armoede te verlichten.
Zo is er de stichting Leergeld, die bijspringt in de kosten voor school, sociale activiteiten en sporten.  Ook de stichting STOP (de kinderarmoede) biedt mogelijkheden voor ondersteuning. En er is de stichting Kinderen van de voedselbank “die zich inzet tegen de maatschappelijke gevolgen van kinderarmoede in Nederland”.  En dan is er de stichting Kinderarmoede, het Kansfonds, Save the Children en als je nog even doorzoekt zijn er waarschijnlijk nog wel meer initiatieven  te vinden, want kinderen in armoede moeten geholpen worden.
Mooi. Daar kun je het toch alleen maar mee eens zijn.

Dan nu de praktijk. Mijn Syrische vrienden H. en N. en hun kinderen hebben weinig te besteden. Ik zou ze graag af en toe iets toe willen stoppen, maar zo welkom als mijn praktische hulp is, zo afhoudend zijn ze wat geld betreft. Makkelijker is het om geld en goederen te accepteren van instanties. Van kennissen hoorden ze over kledingpakketten die ze voor de kinderen konden aanvragen. Begin november deden ze zo’n aanvraag.
Nu, in januari, laat H. me een aantal mailtjes zien, waar hij mijn hulp bij vraagt. Er wordt gevraagd om een code en hij snapt niet waar hij die vandaan moet halen. Ik bestudeer wat hij me laat zien en het duurt een tijd voor ik begrijp welke weg de aanvraag intussen heeft afgelegd. Een reconstructie:

Begin november mailde H. de stichting Leergeld of zijn kinderen in aanmerking kwamen voor een kledingpakket. Het antwoord was JA. Hij kreeg een wachtwoord om in te loggen bij een gemeentelijke website, waar hij per kind een code zou krijgen. De codes kwamen per mail en moesten , samen met een aantal praktische gegevens, naar Stichting STOP / Kinderen van de voedselbank gestuurd worden.
Vanuit die stichting(en) kwamen verschillende mails terug. Eerst een bevestiging. Dan: er zouden pakketten worden samengesteld en binnen drie weken worden verstuurd.
Daarna nóg een mail over een code die ontbrak.

In de verschillende mails van Stichting Leergeld, de gemeente en Stichting STOP / Kinderen van de voedselbank (elk met een eigen website) kon ik niet ontdekken over welke code het kon gaan. Er was sprake van boekingsnummers en van codes en de laatste mail was erg vreemd geformuleerd. Dus nu ben ik aan het bellen. Eerst iemand van de Stichting Leergeld. Die vertelt me dat ik bij Kinderen van de voedselbank moet zijn. Daar zeggen ze dat de mail van H. nog niet aan de beurt is geweest en dat we moeten wachten tot de codes bevestigd worden en daarna zullen binnen drie weken de pakketten verstuurd worden.

Dus, als ze geluk hebben, zullen de kinderen begin februari hun pakketten met winterkleding ontvangen. Gelukkig is het een zachte winter… H. heeft al besloten dat dit meteen de laatste keer is dat hij zo’n kledingpakket voor ze aanvraagt. Ze regelen het wel op een andere manier. Toch jammer van zo’n prachtige voorziening. Zou dat nou echt niet eenvoudiger kunnen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...