zondag 2 oktober 2022

Boek op reis

In een halletje op de benedenverdieping van het Dedicon-gebouw, waar ik werk, staat een boekenkast vol kapotte boeken. Boeken die niet in digitale vorm zijn aangeleverd, worden ingescand om ze op verschillende manieren toegankelijk te maken. Om ze goed plat neer te kunnen leggen, worden alle bladzijden losgesneden. Als het proces klaar is, worden de losbladige boeken, bij elkaar gehouden met elastiekjes, in de kast gezet.

Regelmatig staan er collega’s in het halletje voor de boekenkast te speuren of er iets van hun gading bij zit. Ik ook natuurlijk. Het is een willekeurige verzameling, van HAVO 1 wiskundeboeken tot romans en van filosofische werken tot De Zeven Zussen. Je moet een beetje geluk hebben om er iets tussen te vinden. Ik heb er ‘De avond is ongemak’ van Marieke Lucas Rijneveld uit geplukt, dat ondanks mijn voornemen om de losse pagina’s na het lezen gewoon in de papierbak te gooien, nog steeds in mijn eigen boekenkast staat.

Een tijdje geleden stond er een oud maar gaaf boekje tussen de kapotgesneden exemplaren. ‘Pride en prejudice’ van Jane Austen. Omdat ik dat nog nooit gelezen had, nam ik het mee en zag voorin de naam van de collega staan die het kennelijk in de kast had gezet. De handzame kleine pocket ging mee op fietsvakantie en na twee weken had ik hem uit. In de B&B waar ik die nacht verbleef, ruilde ik Jane Austen in voor een Duitstalige detective.

Zo komt het, dat het boek van mijn nietsvermoedende collega nu ergens aan de rand van het Bodenmeer rondzwerft. Als ik haar zie, zal ik het haar vertellen; ze zal het vast leuk vinden om te weten waar een boek met haar naam voorin helemaal heen is gereisd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...