zaterdag 12 augustus 2023

Eten van een plank

Met mijn collega A. had ik een gesprek over de podcastserie die we maken over blind koken. (zie: Santiagotaart)  We hebben het over handige tips en producten die we zijn tegengekomen en dingen die lastig zijn als je niet of slecht ziet.  A. merkt op dat de tiktok-hype ‘butterboard’ niet bepaald blindvriendelijk is. Ik ken het butterboard niet en ze beschrijft voor me hoe een plank vol gesmeerd wordt met likjes boter, waar dan allerlei kruiden overheen gaan. Tafelgenoten halen dan stukjes stokbrood door die boter om ze daarna op te eten.

Nieuwsgierig zoek ik naar plaatjes van het fenomeen. Het ziet er vrolijk en smakelijk uit, maar het lijkt me toch handiger en lekkerder om de kruiden echt goed dóór de boter te mengen en in een bakje te presenteren. En dat het niet te doen is als je blind bent, lijkt me wel te kloppen.

Een paar dagen na dit gesprek, gaan H. en ik op een zaterdagmorgen ontbijten in Nijmegen. Een paar keer per jaar verwennen we onszelf met een ontbijtje bij De Blonde Pater. Een leuke plek, vinden we. Als we de kaart bekijken, zien we dat die na een eerder bezoek veranderd is. Wat vroeger gewoon ‘een klein ontbijt’ en ‘een groot ontbijt’ heette, valt nu onder de categorie ‘breakfast boards’. Voor zo ver ik weet, werden ze altijd al geserveerd op een houten plank, en nu passen ze ineens naadloos in een eet-mode.

ontbijt-board

De volgende dag ben ik vroeg wakker en ga naar beneden. Geïnspireerd door ons uitje van gisteren pak ik een plank die we maar zelden gebruiken en spreid daar ons ontbijt op uit. Glas bramensap, klein glaasje yoghurt, fruit, een paar kaasjes, brood en boter in een bakje, niet op de plank.
Als H. beneden komt, is het eerste wat hij doet: een plastic kuipje boter en een pot jam uit de kast pakken. Hij zet ze plompverloren naast mijn subtiele breakfast board…
Sommige mensen hebben geen gevoel voor trends.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Patsvrouw van het jaar

Op zoek naar iets anders kom ik boven in een boekenkast een oud dagboek tegen uit de tijd dat de kinderen 11 en  8 waren. Ik blader er een t...