zondag 3 maart 2024

Artificiële Intelligentie

‘Vind je het leuk om nog één keer mee te werken aan een special?’ vraagt mijn collega A. Een paar keer per jaar maken we een audiospecial over een actueel onderwerp, met de focus op onze doelgroep: mensen die slechtziend of blind zijn.

De vorige special waaraan ik meewerkte ging over koken met een visuele beperking en er zat een podcast aan vast, waarvoor ik onder andere bij een blinde dame langsging die een Santiago-taart bakte. Leuk was dat! Deze keer gaat het over A.I., een onderwerp waar de media ons de laatste tijd mee overspoelen en dat een belangrijke rol kan spelen voor onze doelgroep. 

Ik sta klaar als collega A. me komt halen, want we hebben een strak schema. Eerst pikken we H. op in Spankeren, dan gaan we naar M. in Harmelen, waar we onszelf hebben uitgenodigd. Het is de meest efficiënte manier om met z’n vieren bij elkaar te komen voor de opname van een gesprek over A.I.

H. is slechtziend en onze gastvrouw M. is blind. We willen van hen weten wat A.I. ze brengt en wat de nadelen ervan zijn. Voor iemand met een visuele beperking zijn de voordelen groot. Een app die je alles kan voorlezen of beschrijven dat in beeld komt, helpt geweldig om onafhankelijk te kunnen leven.
H. en M. vertellen ons hoe ze A.I. gebruiken en we hebben het over privacy, afhankelijkheid van apparaten (wat als de elektriciteit uitvalt?) en wat er nog uitgevonden zou moeten worden. Een gesprek waarin veel aan de orde komt. We zijn er tevreden over. 

Als H. weer netjes in Harmelen is afgeleverd, rijden we terug en zet A. me thuis af. Bij een kop thee praten we even na over de opname en de rest van het project. Leuk, om je zo in een onderwerp te verdiepen voor een special. Dit ga ik missen als ik binnenkort met pensioen ga. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Asielzoekers om de hoek (deel 2)

   [Asielzoekers om de hoek deel 1] Donderdagavond tegen half acht loop ik door een miezerbuitje naar de hoek van de straat. Bij de schoolwo...