zaterdag 20 februari 2016

Rijstkoker

Sinds mijn zoon drie maanden in Japan heeft gewoond, is hij enthousiast over de rijstkoker. Volgens hem de ideale manier om rijst mee klaar te maken. Kort geleden kwamen we er een tegen in de aanbieding bij de Lidl, die we – impulsaankoop – voor hem meenamen. Maar wegens ruimtegebrek in het keukentje van J. logeert die pan nu voorlopig nog bij ons.  Toen J. vorig weekend thuis was en we rijst wilden gaan koken, zagen we in de gebruiksaanwijzing dat de rijstkoker eerst uitgebreid moest proefdraaien met alleen water. Omdat we te veel honger en te weinig tijd hadden, werd de introductie uitgesteld.


Vanmiddag haal ik rijstkoker en gebruiksaanwijzing weer tevoorschijn. Ik sla het bijbehorende boekje open en als ik niet zo’n koelbloedig type was, had ik de pan waarschijnlijk meteen teruggebracht naar de winkel: de eerste drie bladzijden zijn gewijd aan veiligheidsvoorschriften. Onder de kop “Gevaar voor elektrische schok” wordt uitgebreid gewaarschuwd voor de gevaren van elektriciteit, met name in combinatie met water. Een pagina vol alarmerende opmerkingen over wat je wel en wat je vooral níet moet doen met het snoer en de stekker. Dan volgt een kader met de titel: “Waarschuwing letselgevaar”. Op de volgende bladzij volgen nóg drie kadertjes met diezelfde titel, steeds vetgedrukt met een uitroepteken. Tenslotte is er een hoofdstukje dat heet: “Let op – materiële schade!”
De meeste waarschuwingen komen erop neer dat stoom erg heet is en dat je daar brandwonden van kunt krijgen. Desalniettemin mag het apparaat gebruikt worden ‘door personen met beperkte fysieke, zintuigelijke of geestelijke vermogens of gebrek aan ervaring en/of kennis, mits ze onder toezicht staan of over het veilige gebruik van het apparaat zijn geïnstrueerd en de daaruit resulterende gevaren hebben begrepen.’ Voor kinderen onder de acht jaar gelden dezelfde voorwaarden.
Terwijl ik al deze ernstige zaken nog eens doorlees, staat de rijstkoker op het aanrecht te stomen en ik zie dat ik hem beter niet onder het aanrechtkastje had kunnen zetten. De onderkant ervan drupt al van de stoom. Hé, dat hadden ze ook wel even kunnen melden…


Als ik een uur later de iets afgekoelde pan wil openen, ontdek ik dat dat alleen kan door bovenop de pan een knop in te drukken terwijl je het deksel optilt. Zelfs nu is de stoom onaangenaam heet aan mijn handen. Geen wonder dat ze zoveel waarschuwingen in het boekje zetten. 
Goed, de rijstkoker is nu klaar voor gebruik. En ik weet nu al dat ik een achtjarige, ook na zorgvuldige instructie, beslist niet met deze pan alleen zou laten. Om het over een verstandelijk beperkt persoon nog niet te hebben. Maar mijn zoon is volwassen en alle behalve verstandelijk beperkt. Ik hoop dat hij het apparaat handig vindt en dat hij het binnenkort meeneemt naar Leiden. Kan ie lekker sushirijst gaan koken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...