zondag 14 februari 2021

IJsfeest

De achtertuin is al de hele week een wit heuvellandschap. De schone sneeuw schittert in de zon. Vanaf de achterdeur loopt een gebogen spoor van kuilen naar achteren. Het is het voetspoor naar het vogelvoerhuisje waarin ik steeds opnieuw mijn voeten zet. Maar het  platgetrapte laagje onderin de 30 cm diepe gaten begint nu erg glad te worden.

De zon lokt ons naar buiten. H heeft zijn schaatsen opgezocht en gaat een tochtje in onze waterrijke buurt maken. Ik maak eerst de stapstenen vrij onder het gladde kuilenspoor. Dan ga ik een stukje lopen. Aan het eind van de straat is een kleine plas en vanaf daar kun je een flink stuk schaatsen. Dat wordt dan ook druk gedaan.

Ik loopt dwars over een sneeuwveld tot een paar meter voor het bevroren water. Schaatsen heb ik zelf nooit graag gedaan, maar het is wel leuk om te kijken naar de drukte op het ijs. Mensen met ijshockeysticks die sierlijke bochtjes rijden, kinderen die op dubbele ijzers over het ijs schuifelen, ouders die een slee trekken met een of meer kinderen erop.

Langs de oever staan groepjes fietsen, plukjes laarzen en schoenen; er zitten mensen hun veters te strikken, hier en daar klinkt muziek. Hoe verder ik langs de ijsvlakte loop, hoe drukker het wordt. In de verte zie ik een figuurtje met een felblauw fleecevest aan komen schaatsen. Grote slagen, voorover gebogen met de handen op z’n rug. Het is H.
Ik roep en hij maakt een elegante stop.
“Weet je wie ik allemaal tegenkwam daar verderop?” Hij noemt een reeks namen en laat een vrolijke foto zien. Ik maak een filmpje van hem als hij weer verder schaatst.

Door de rulle sneeuw loop ik langs sloten, vaarten, meertjes, bruggetjes. Overal zijn mensen buiten. Ergens zijn twee enorme geluidsboxen neergezet. Na zoveel saaie lockdownweken lijkt iedereen uitgelaten. Het bruist van het leven op het ijs, in de sneeuw, in de zon.
“Pas op, corona!” zegt een helft van mijn hersens.
De andere helft zegt: “Onzin, we zijn buiten. Dit is gewoon leuk!”
En leuk is het. Zelfs voor iemand die niet van schaatsen houdt. Even lekker los. En nu maar hopen dat het virus lekker binnen blijft vandaag.

1 opmerking:

  1. Ja inderdaad een twee strijd met corona. Ook wij hebben goed opgelet met afstand. Maar wat hebben we genoten. Denk dat de mensen dit zo nodig hadden.

    BeantwoordenVerwijderen

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...