vrijdag 2 juli 2021

Wat heb je liever, rode of zwarte bessen?

Het is bessentijd. Vorige week plukte ik al een kilo rode, nu zijn ook de zwarte bessen rijp. Ik ga met een schaaltje de tuin in en wurm me tussen de bessenstruiken om te oogsten. Eerst moet het net eraf dat er de vogels tegen moest houden. Dat valt nog niet mee, want in de paar weken dat het net over de struiken ligt, zijn er wat takjes van de bes doorheen gegroeid, maar vooral veel haagwinde oftewel piespotjes.

Ik pluk een kleine anderhalve kilo en daarna gaat H. op jacht naar de rode bessen. Als je jam maakt, kun je maar beter een heleboel tegelijk maken, want of je nou vier potten maakt of twaalf, de hoeveelheid afwas- en opruimwerk is ongeveer gelijk.

In de schuur haal ik een stel lege potten van de plank waar in een hoekje netjes de vier potjes rode-bessenjam staan die ik vorige week maakte. De voorraad van vorig jaar is verdwenen. Net na de eerste nieuwe lichting maakten we de laatste pot bramenjam open. Goeie timing!

Bessen stuk koken, door de roerzeef, suiker erbij en opnieuw aan de kook brengen en dan voorzichtig in de schone potten gieten. Zo maken we elf potten verse jam. H. likt de pannen uit en volgens mij krijgt ie zo wel een halve pot zoete jam binnen. Ik zou er misselijk van worden, maar hij vindt het heerlijk.

Op de voorraadplank in de schuur beginnen de verhoudingen weer te schuiven. Ging het tot vorige week van ‘alles vol’ naar ‘alles leeg’, nu gaat het weer de andere kant op. Want na de bessen komen de appels en de bramen. En de peren van de buurman, en de perziken van buren verderop die er zelf niks mee doen, en de pruimen van de pruimenboompjes-in-de-buurt. 

Hoe we dat allemaal op krijgen? Een groot deel neemt zoetbek H. voor z’n rekening, maar het is natuurlijk ook altijd leuk om potjes jam weg te geven. Dus als we binnenkort een keer afspreken, weet je wat je verwachten kan. Wat heb je liever, rode of zwarte bessen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verdriet

In mijn droom ben ik een weekend met familie op vakantie. Een vaag gezelschap, waarvan ik vooral mijn moeder meemaak. Ik sta samen met een p...