zondag 7 juli 2013

Worteltaart

“Waarom liggen er zo verschrikkelijk veel wortels in de koelkast?”
Ik hou met mijn ene hand een zak bospeen omhoog en met mijn andere een zak winterwortels. En dan ligt er ook nog een dikke losse wortel uit een vorige zak onderin de groentela.
“O sorry”, zegt E. “Dat is mijn schuld. Ik had wortelen gekocht omdat ik van de week mosselen wilde klaarmaken, alleen kon ik toen nergens mosselen vinden, dus werd het wat anders. En dat er nog een zak lag, had ik even niet gezien.”
Een keer wortelen eten is best, maar hoe werken we bijna twee kilo weg zonder dat het onze neus uit komt? We denken even na en ineens is er de ingeving om een worteltaart te maken.
E. gaat op zoek naar een recept waar zo veel mogelijk wortels in gaan en we schrijven de ingrediënten die we nog missen op een boodschappenlijstje.

Hebben we alles? Bloem, suiker, eieren, bakpoeder… nee, dát is er niet. Wel ‘baking soda’, maar is dat wel hetzelfde? Voor alle zekerheid zoek ik het op op internet en daar vind ik deze nuttige informatie:
Bakpoeder is een mengsel van zuiveringszout met citroen- of wijnsteenzuur.
Bakingsoda is gewoon zuiveringszout (of dubbelkoolzure soda). Om het als rijsmiddel goed te laten werken, moet je zelf nog zuur toevoegen.
We besluiten een halve citroen aan het recept toe te voegen. De schil en het sap daarvan zullen wel genoeg zuur inbrengen en aangezien citroenrasp vaak in cake gebruikt wordt, zal de smaak vast wel bij onze taart passen. Nu hebben we alles.

E. en ik zijn een goed taartenbakkersteam.
Terwijl zij de wortels schoonmaakt en fijn raspt, meng ik suiker, eieren en olie tot een ‘romig mengsel’ (dat klinkt altijd zo lekker!)  Zij raspt ook de citroen en maakt de walnoten fijn en intussen zeef ik bloem en vet een bakvorm in. Kortom, het loopt gesmeerd. Als het beslag klaar is, gaat het in de springvorm de oven in en wassen we de gebruikte spullen af.
Na een uur halen we een geurige taart te voorschijn, waar bijna een halve kilo wortelen in verwerkt is. Maar je hoeft echt geen groot liefhebber van de oranje groente te zijn om dit lekker te vinden. Worteltaart: Mmmmmmmm!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...