woensdag 9 februari 2022

Speurtocht in de supermarkt

Kris kras loop ik door de Jumbo met mijn telefoon in m’n hand. Ik kom niet zo vaak in deze winkel en het is flink zoeken geblazen. Komkommer en bananen heb ik snel gevonden, maar wat is mazola-olie en waar vind ik dat?

Ik doe inkopen voor mijn Syrische vriendin N. Haar man en twee oudste kinderen hebben corona en zij zelf is flink verkouden en heeft het druk met de twee jongste. Mijn wekelijkse bezoekjes zijn even afgelast, en ik appte of ik misschien boodschappen voor haar kon doen. Er kwam een bescheiden boodschappenlijstje en daarna was er een uitlegronde per whats-app.
Ik: bedoel je dit met groentesoep? (foto van een blik soep)
N: Nee een sachet geplaatst in heet water en een kopje
Ik: Ooh ja (foto van ‘cup-a-soup’ Hollandse groentesoep)
N: Ja! Bij voorbaat dank lieverd

Voor bijna elk product zijn er allerlei mogelijkheden en terwijl ik in de winkel ben, stuur ik telkens een foto om zeker te weten dat ik het goede meeneem. Omdat ze weinig te besteden heeft, wil ik zeker geen te dure dingen kiezen en ook niet iets voor de kinderen dat ze niet blijken te lusten of zo. Dus speur ik zorgvuldig de schappen af tot ik precies de goede boodschappen bij elkaar heb. Alleen de mazola-olie vind ik nergens, al vraag ik er twee medewerkers naar die me elk een andere kant op wijzen. Maar zonnebloemolie vindt N. ook prima.

‘Je bent geslaagd!’ staat in haar laatste appje. Gevolgd door een reeks plaatjes van hartjes en bloemen.  Het is een onvermoede kwaliteit die ik in coronatijden ontwikkel: boodschappen doen voor een ander. En ik blijk er goed in te zijn. Een tijdje geleden haalde ik voor een vriendin bij de Lidl een krat vol levensmiddelen  die allemaal precies de bedoeling waren.

Het is een soort speurtocht in de supermarkt als je met andermans lijstje boodschappen doet. Soms kom ik artikelen tegen waarvan ik helemaal niet wist dat ze bestonden. Best leuk, en je helpt er nog iemand mee ook. Maar toch hoop ik voor zowel de vriendin als voor N. dat ze mijn speurkunst niet te vaak nodig hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...