donderdag 22 augustus 2024

Regels zijn regels

neongroene achtergrond met daarop in grote letters: Zorgeloos Pensioen
Ik heb wat geldzaken afgehandeld en zie op mijn bank-app dat mijn AOW binnen is. De tweede keer, een heel ander bedrag dan toen ik nog werkte, maar dit wordt nog aangevuld met pensioen. Ik scroll verder naar de vorige maand om te zien hoeveel dat precies is. Maar er is in juli helemaal geen pensioen overgemaakt.

Omdat er direct na m’n pensionering een groot bedrag ineens is uitbetaald vanuit een vergeten pensioenregeling uit een vorig leven, staat er nog ruim genoeg op mijn rekening. Ik had de aanvulling nog niet gemist. Maar nu ga ik op onderzoek uit. Een week of zes geleden kreeg ik een brief met de vraag of ik mijn pensioen wilde ontvangen (ja hoor) en of ik dan het bijgaande formulier vóór 1 mei (!) 2024 wilde invullen.

Blijkbaar was mijn rekeningnummer niet bekend bij het pensioenfonds. Ik vulde alles in en stuurde het formulier terug (en noteerde dat dat op 10 juli gebeurde). Zou het niet aangekomen zijn?
Ik log in op de website waar ik ‘mijn pensioengegevens’ kan inzien. Daar staat netjes alles wat ze nodig hebben op een rijtje: naam, adres, mail-adres, telefoonnummer, bankrekeningnummer. Dus dat is wel in orde. Dan maar even bellen wat er aan de hand is.

Het goede nieuws is dat ik meteen iemand aan de lijn krijg. Een vriendelijke dame, die me eerst in de wacht zet om mijn gegevens op te zoeken en daarna nog twee keer om iets aanvullends op te zoeken. Ze vertelt me dat het formulier niet is aangekomen. Of ik het nogmaals wil invullen en opsturen. Het mag ook per mail. Maar de gegevens zijn toch bekend? Vraag ik. Tja, tóch graag dat formulier invullen.

Ik zoek het ding op en begin het in te vullen, maar er staat niets in dat nog niet bij mijn gegevens op de website staat. Wat een onzin, dit. Halverwege stop ik geërgerd om nóg een keer te bellen. Deze keer krijg ik een vriendelijke jongeman te spreken. Hij is aanmerkelijk sneller met het opzoeken van mijn dossier, maar ook volgens hem moet ik het formulier nóg een keer invullen en opsturen. “Dat zijn nou eenmaal de regels,” zegt ie.

Ik vertel hem dat ik dat een heel slecht argument vind, maar dat hij daar verder ook niet veel aan kan doen. Mopperend vul ik nóg een keer alles in en stuur het in een mail op met het vriendelijke verzoek om een ontvangstbevestiging. Die krijg ik onmiddellijk, automatisch dus. Er staat bij dat veranderingen van gegevens binnen een maand doorgevoerd zullen worden.

Sjonge. Als ik hier nou mijn huur van moest betalen, had ik nu toch wel een flink probleem. Ik prijs me gelukkig dat ik niet afhankelijk ben van dit geld, maar het zou toch wel fijn zijn als het bijvoorbeeld over een maand toch echt een keer binnenkomt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het leukst in zo’n kasteel vind ik de keuken

(8 sept.) Om half 11 precies hebben we ons minihuisje op de Franse camping schoongemaakt en alles weer precies zo opgestapeld als we het vie...