vrijdag 30 augustus 2024

Barbecue

Bij de houtwerkplaats van Vrijwillig Landschapsbeheer Beuningen (VLB) wordt de hooitijd afgerond met een barbecue. H. is bestuurslid en houdt zich samen met een paar anderen bezig met de voorbereiding. Voor de inkopen is er een lijst die al jaren dienst doet. Alleen worden de aantallen aangepast op grond van het aantal inschrijvingen.

Ik werp een blik op de lijst. Ik had niet anders verwacht dan vooral veel vlees, maar schrik toch een beetje van de hoeveelheden. Voor iedereen die meedoet, is er van elke soort een ruime portie: een sjasliek-spies, drie stokjes kipsaté, een worstje, een stuk kipfilet, een moot zalm … En dan nog een paar kilo rundvleessalade.

Oké, dat wordt dus zalm voor mij. En H. belooft me dat er naast de rundvleessalade ook een salade zonder vlees komt. Heb ik even geluk dat hij mee gaat inkopen doen. Ik besluit een portie notenballetjes te maken om mee te nemen. Dan heb ik in ieder geval iets te eten dat ik zelf erg lekker vind. En wie weet kan ik nog iemand op het idee brengen dat er meer mogelijk is dan vlees.

Ondanks het menu is het een gezellig feest. Het is fantastisch weer zodat we de hele avond buiten kunnen zijn en het is een leuke groep mensen. Allemaal mannen, maar sinds vandaag zijn er officieel twee vrouwen bijgekomen als vrijwilliger. Ze zijn op de valreep uitgenodigd, maar konden deze avond niet. De twee hebben zich gemeld om te komen maaien met de zeis. Stoer!

Natuurlijk blijft er een heleboel eten over. H. neemt enthousiast een hoeveelheid worstjes en stokjes saté mee naar huis. Daar zal I. ook blij mee zijn. Ik gun het ze. Maar stiekem hoop ik wel dat bij een volgend VLB-etentje ook gedacht wordt aan het feit dat er gerechten zonder vlees bestaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Barbecue

Bij de houtwerkplaats van Vrijwillig Landschapsbeheer Beuningen (VLB) wordt de hooitijd afgerond met een barbecue. H. is bestuurslid en houd...