Het bedrijf waar ik werk, maakt informatie toegankelijk voor
mensen met een leeshandicap. Oorspronkelijk waren dat blinden en slechtzienden,
tegenwoordig ook steeds meer dyslectici. Eén van de dingen die we tegenkomen,
is het oprukken van de beeldcultuur. Aan tijdschriften valt bijvoorbeeld steeds
minder voor te lezen, omdat er steeds meer foto’s en plaatjes in staan. Ook in
leerboeken staan veel plaatjes om dingen duidelijk te maken. Een uitdaging om
die zó om te zetten dat ook visueel gehandicapte leerlingen er mee uit de
voeten kunnen.
Het is voor de hand liggend dat er bij ons mensen werkzaam
zijn met een visuele handicap. Toch is ook in ons bedrijf niet aan de
beeldcultuur te ontkomen. Als er een presentatie gehouden wordt, gebeurt dat
steevast met behulp van PowerPoint. Niet erg; de sprekers leggen meestal netjes
uit wat er op het scherm te zien is.
Eens in de zoveel tijd is er een plenaire bijeenkomst waar
belangrijke zaken verteld worden over het reilen en zeilen van het bedrijf. Zo
krijgen we vandaag uitleg over enkele lopende projecten en ook zal het hoofd
van de financiële afdeling een overzicht geven van hoe we er op dat gebied
voorstaan. Ik heb nooit veel economie gehad op school, maar meneer V. heeft me
in het verleden duidelijk uit kunnen leggen hoe het zit met het beschikbare
werkkapitaal en de solvabiliteit. Ik verwacht een helder verhaal.
Tot mijn verbazing begint hij vandaag zijn praatje met de
opmerking dat hij de cijfers deze keer zonder cijfers uit moet leggen.
Vervolgens toont hij ons in een PowerPoint een plaatje van een blauwe zee met
daarboven de lucht; een soort grafieklijn in de afbeelding geeft aan dat het
beschikbare werkkapitaal iets onder het zeeoppervlak blijft. Er volgen meer
plaatjes en een cijferloze uitleg van wat er goed gaat en wat minder goed. Ik
probeer te luisteren, maar word sterk afgeleid door het grote vraagteken in
mijn hoofd. Waarom moet dit zonder cijfers???
Dat is dan ook de vraag die ik stel zodra daar gelegenheid
voor is. Het antwoord komt er op neer dat ‘dat ons wel eens leuk leek’. In de
wandelgang vertel ik meneer V. dat ik het ‘cijfers zonder cijfers’ verhaal heb
ervaren als lichtelijk beledigend. Een soort ‘financiële info voor dummies’.
Hij kijkt me een beetje verbaasd aan.
Ik ben niet de enige die een vraag over de presentatievorm
heeft. Een collega wil weten waarom er bij een verhaal over toepassingen van de
moderne techniek een aantal mammoeten vertoond werd. Die waren het symbool voor
de stelling dat je met je tijd mee moet gaan om niet uit te sterven. Ik stel me
voor dat de collega net zo afgeleid was door de mammoeten als ik door het
omzeilen van de cijfers. Daar zullen de visueel gehandicapten onder ons geen
last van hebben, dat de vorm ze afleid van het verhaal.
Misschien kunnen we de volgende keer eens proberen hoe het
werkt als iedereen een blinddoek om krijgt. Geen plaatjes, geen afleiding,
gewoon vertellen hoe het zit. En dan met cijfers als het over aantallen gaat.
Wie weet is dat wel heel verhelderend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten