Er staan rijen voor alle betaalautomaten van de
parkeergarage. We sluiten achter aan en terwijl we wachten tot we aan de beurt
zijn om te betalen, hoor ik achter ons een vrouw tamelijk hard en een beetje
bozig zeggen: ‘Sorry, maar ik vond er niks áán!’ Een man antwoordt
onverstaanbaar en zij reageert: ‘ja, jíj hebt de kaartjes gekocht! En het zou
om half elf afgelopen zijn. Nou… het is nu elf uur geweest!’ Hij zegt
verdedigend dat de mensen nou een keer erg lang bleven klappen en ja, dan
moeten de hoofdrolspelers nog wel een keer komen buigen. Nu weet ik zeker dat
ze, net als wij, naar de opera ‘Le nozze di Figaro’ geweest zijn.
Le nozze di Figaro, foto: Jurjen Stek |
Culturele evenementen bezoeken is er bij mij niet met de
paplepel ingegoten. Mijn ouders gingen niet naar theater, film of
muziekvoorstellingen. Wel waren er veel boeken in huis en mocht ik op pianoles.
Jammer genoeg had ik daarbij een leraar die mijn muzikale enthousiasme eerder
doodsloeg dan aanwakkerde. Ooit zong ik in een kinderkoor mee met de Mattheus
Passion en ik herinner me daar vooral van dat het erg lang duurde, dat het koud
was in de kerk en dat we van achter een dikke pilaar voornamelijk uitzicht
hadden op de dikke kont van de dame die de alt solo zong. Ondanks deze
ervaringen kwam er in de loop van de jaren steeds meer muziek in mijn leven.
En nu ben ik dan voor de allereerste keer naar een opera
geweest: Le nozze di Figaro, van Mozart.
Ik had altijd het idee dat operamuziek iets was voor
gevorderden. Voor mensen die, wanneer ze een muziekstuk horen, weten dat dit Abendlied
8 van Felix Mendelssohn is, of Suite voor orkest opus 80 van Fauré. Toen H.
kaartjes had gekocht voor Figaro, wist ik dan ook niet goed of ik het wel leuk
zou vinden.
Als nieuwkomers op operagebied waren we verrast over het
fenomeen boventiteling: boven het toneel was de vertaling van de Italiaanse gezongen
teksten te zien. Weliswaar hadden we van te voren gelezen waar het verhaal over
ging, maar zonder deze vertaling zou het toch allemaal lastig te volgen zijn
geweest.
Le nozze di Figaro is een regelrechte soap*. Opera mag
dan gelden als een elitaire kunstvorm, ik dacht tijdens deze voorstelling aan
het woord ‘volks’, aan Gordon en Gerard Joling, aan ouderwetse kluchten, waarin
minnaars snel de deur links op het toneel uit gingen als echtgenoten door de
deur rechts binnenkwamen.
De operazangers stonden letterlijk en figuurlijk vlakbij
het publiek. Ze zongen niet alleen, maar schmierden, speelden met het publiek
en hadden er duidelijk lol in. Waar ik bang was geweest dat we na een uurtje in
slaap zouden vallen, waren de drie uren die het spektakel duurde zó om en
stonden we met het hele publiek een kwartier te klappen. Jammer voor de dame
die er geen bal aan vond en er later in de parkeergarage bij haar partner over
klaagde.
Wat mij betreft is een avondje opera lang niet zo
hoogdravend als ik dacht. Het was vooral hilarisch met als extra een heleboel
mooie muziek. Dat gaan we vast vaker doen.
*Figaro,
de knecht van graaf Almaviva, en Susanna, het kamermeisje van de gravin, hebben
de toestemming van de graaf nodig om te kunnen trouwen. Maar de graaf wil eerst
Susanna verleiden, waarmee hij een aristocratisch recht uitoefent, het aloude
droit de seigneur, dat hij eigenlijk zelf had afgeschaft. Om het plan van de
graaf te dwarsbomen, spannen de twee bedienden samen met de gravin, die door
haar man verwaarloosd wordt. De jonge page Cherubino zorgt voor de nodige
complicaties en stuurt door zijn hartstocht voor de gravin - eigenlijk voor
alle vrouwen - de hele boel grondig in de war; ondergeschikte intriges,
vermommingen en geheime brieven doen de rest. Aan alle moeilijkheden komt een
einde wanneer de graaf erachter komt dat hij niet stiekem aan het flirten is
met Susanna, maar met zijn eigen vrouw; hij is ontmaskerd en vraagt haar om
vergiffenis. Vervolgens zegent hij het huwelijk van Figaro en Susanna. (bron:www.musico.nl)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten