zondag 25 februari 2018

Besparen

Allerhande (niet de nieuwe)

Ik blader door de nieuwe Allerhande. Veel reclame en recepten met AH-producten en omdat het bijna Pasen is, veel eieren die je op veel manieren kunt klaarmaken. Tja.
Dan blijft mijn oog hangen op een oproep om mee te doen met de Nationale Week Zonder Vlees.
Ik ben geen vegetariër, maar drie keer in de week vlees is wat mij betreft wel genoeg en dan ook liefst niet van die grote lappen. De reden dat ik steeds minder vlees ga eten is, behalve een kwestie van smaak, vooral dat vlees behoorlijk belastend is voor het milieu. En dan is daar de bio-industrie waar je ook niet vrolijk van wordt.

Vandaar dat ik op deze bladzijde van de Allerhande blijf hangen en lees wat er staat over de Nationale Week Zonder Vlees. Interessant zijn de beweringen over de besparingen die het oplevert als je een week geen vlees eet. Die besparingen zijn:
-7 maanden douchewater en
-De uitstoot van 111 kilometer autorijden.

Daar word ik nieuwsgierig van.
Op de website weekzondervlees.nl worden deze cijfers toegelicht.
Ik lees dat er uitgegaan wordt van 200 gram vlees per persoon per dag. (In een week redt je zodoende ca 1 hele kip.) De productie van dat vlees, kost zoveel water dat je daar 7 maanden van kunt douchen, uitgaande van 51 liter per douchebeurt. Die 111 autokilometers worden op een soortgelijke manier berekend.

Ik weet dat het over gemiddelden gaat, maar kan het niet laten om te bedenken dat ik persoonlijk dan toch een stuk minder bespaar. Zelfs in gastronomische tijden kom ik echt niet aan de 1400 gram vlees per week. En dan ben ik dus niet eens vegetariër, want die arme stakkers besparen in zo’n week helemaal níets!

Als je erover doordenkt, is dat besparen ook een wonderlijke theorie. Het is zoiets als wanneer je een leuke jas koopt voor de halve prijs, zeg van 120 voor 60 euro, en dat je dan denkt dat je daar 60 euro rijker van bent geworden. Iets anders dat ik bij dit soort redeneringen altijd denk is: wat is het startpunt als je het over besparen hebt? Van de Nuon krijg ik bijvoorbeeld regelmatig de tip: om te besparen op je stookkosten, kun je de verwarming een graadje lager zetten en een extra trui aantrekken. Als ik dat telkens zou doen als ik die tip lees, zou mijn verwarming nu ongeveer op min dertig staan.

Dat neemt allemaal niet weg, dat ik het de Nationale Week Zonder Vlees een goed initiatief vind.  Dus ter informatie; die week is van 5 t/m 11 maart en het is echt prima te doen om iets lekkers klaar te maken zonder vlees.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Open dag

Ik heb me aangemeld om te helpen bij de open dag van de voedselboomgaard. Op zaterdagmorgen fiets ik tegen een harde, koude wind in naar de ...