dinsdag 13 oktober 2020

Supergezond deel 2

In de koelkast staan twee bakjes met groentepulp. Het zijn de overblijfselen van ons enthousiaste experiment met groentesapjes. De nieuwe slowjuicer van H. heeft al het sap uit de groenten geperst en wat er dan over is, is een droge substantie.

Die kan heel goed dienen als basis voor groenteburgers. Ik las het op internet en kan het me meteen voorstellen; de keren dat ik geprobeerd heb burgers te maken van bonen of kikkererwten, wilden ze nooit echt stevig worden. Met dit droge spul moet dat lukken.

Ik doe het bakje groene brokjes (voornamelijk spinazie) in een kom, breek er een ei bij en meng het met wat havermout en wat meel. Nu flink kruiden en klaar is het mengsel. Ik maak er vier ronde schijven van die ik door het paneermeel haal en dan gaan ze een paar uur in de koelkast.

Wow, ze zien er heel echt uit. Voor het avondeten bakt H. ze aan beide kanten bruin en doen we ze met sla en een tomaatje op pitabroodjes. En hé, ze zijn gewoon heel lekker! Zelfs zoon J. kan de burgers waarderen, al heeft ie toch liever een gehaktballetje.

Een dag later is de wortel/bietenpulp aan de beurt. Op zijn verzoek laat ik H. zien hoe het in z’n werk gaat: dezelfde behandeling, andere kruiden. Weer maken we van ‘afval’ een paar prima groenteburgers. Zo word ik steeds blijer van de slowjuicer, het ruimteverslindende monster dat H. zo graag wilde hebben. Nu alleen nog een goede plek vinden om het ding op te ruimen.

1 opmerking:

  1. Gelukkig! Je hebt het kostelijke groente pulp niet weg gegooid maar verwerkt in heerlijke vega burgers! Super gezond met een heerlijk sapje er bij! Eet ze!

    BeantwoordenVerwijderen

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...