woensdag 30 november 2011

Sparen? Doe maar niet.

'Geef geen geld uit dat je niet hebt'. Een eenvoudige stelregel waarmee we onze kinderen opvoedden. Voor studenten blijkt de regel achterhaald. Het is zo goed als onmogelijk om te studeren zonder een flinke lening af te sluiten. Volgens het Nibud hebben studenten anno 2011 aan het eind van hun studie gemiddeld 14.657 euro schuld.
Mijn dochter doet het niet slecht. Ze blijft onder de 10.000.
Na haar afstuderen wil ze zo snel mogelijk een baan vinden, maar die liggen niet voor het oprapen. Met vooruitziende blik werkt ze in de zomervakantie zo veel mogelijk. Het geld zet ze opzij voor de periode dat ze zonder inkomen zal zitten: geen studiefinanciering meer en nog geen baan.
Twee maanden komt ze thuis wonen en in die tijd vindt ze een woning en een baan. Van het gespaarde geld kan ze de eerste maand huur betalen en de gevraagde borg. Dan is er nog net genoeg om van te leven tot het eerste salaris binnenkomt.
Een paar dagen nadat ze zich blij in haar nieuwe 'huisje' heeft geïnstalleerd, valt er een brief voor haar bij ons op de mat. Het is een officieel schrijven van de Regionale Belasting Groep. De afgelopen drie jaar kreeg E. als student steeds kwijtschelding van een gemeentelijke belasting en ook deze zomer heeft ze dat aangevraagd. Als ik (op verzoek) de brief voor haar open, lees ik dat ze niet voor kwijtschelding in aanmerking komt. De verklaring: “U bezat op het moment van indiening een positief banksaldo waardoor u voldoende middelen had om de aanslag te betalen.”
Mijn mond valt open.
Niet alleen is de regel 'geef geen geld uit dat je niet hebt' ongeldig geworden, het is tegenwoordig duidelijk ook niet meer wenselijk om te sparen of vooruit te denken. Geld op de bank betekent, dat je het niet nodig hebt en aan de belasting kunt geven. Terwijl ik telefonisch de paniek van E. probeer te bezweren, voel ik een machteloze woede tegen de regeltjes van de belasting.
Zij heeft vandaag een belangrijke les geleerd: als je geld hebt, kun je dat beter als de bliksem weer uitgeven. Leuker kunnen ze het niet maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Botten

Aanmelden voor mijn afspraak in het ziekenhuis gaat met een QR-code die ik op m’n telefoon heb staan. Er komt een bonnetje tevoorschijn waar...