vrijdag 6 april 2018

Iets lekkers voor de lunch










Ik heb zin in iets anders dan een boterham als lunch. Er liggen in de koelkast nog een paar tortilla’s. Ha, daar doe ik dan hoemoes (hummus, houmous? Iedereen schrijft het anders) op met wat sla. Lekker.
Maar helaas, de hummus is op.
Wat hebben we wel?
Een groentela vol gezond. Bijvoorbeeld een zak winterwortels. Die hebben we bijna altijd wel in huis want je kunt er zo veel mee.
Nu ook. Ik besluit een portie worteldip te maken als alternatief voor de houmous.

Daar gaat ie. Uitje snipperen en smoren in een paar eetlepels olijfolie. Intussen een grote winterwortel in kleine stukjes snijden, een knoflookteentje persen en een klein stukje gember hééél fijn hakken. (Mijn hele leven had ik een hekel aan gember, maar sinds een jaar doe ik het vrijwillig als smaakmaker bij gerechten – zij het altijd een stuk minder dan wat in de recepten staat)
Als het uitje helemaal glazig en zacht is, gaan de stukjes wortel erbij, een scheut ketjap, een klein beetje water en flink zout, peper en komijn.
Deksel op de pan en een kwartiertje laten sudderen (af en toe even checken of er niet een drupje water bij moet). Dan is de wortel gaar en gaat het spul in de keukenmachine, waar ik het pureer tot een mooie, oranje pasta.
De worteldip smeer ik in dit geval royaal op een tortilla. Een handvol rucola er over en oprollen. Daar is de lunch waar ik zin in had. Lekker.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...