vrijdag 13 april 2018

Ruilen?


Het voorjaar rukt op. In de achtertuin staat plotseling een veldje lelietjes van dalen in knop. Yes! De vroege voorjaarsbloeiers zijn zo’n beetje uitgebloeid en nu komt overal nieuw groen uit de grond en aan de struiken. Ik maak een rondje achtertuin en ga dan koffie zetten.

Vanuit het keukenraam kijk ik naar het stukje tuin waar ik hardnekkig kruiden probeer te verbouwen. De bieslook doet het altijd goed en de rozemarijn is gewoon keihard de hele winter groen gebleven. Maar de salie ziet er tamelijk dood uit, net als de twee ronde struikjes tijm. Verder gebeurt er nog niet zo veel in m’n kruidentuintje.

Ik besluit naar het tuincentrum te fietsen om op zoek te gaan naar een nieuw salieplantje. En er staan nog wat andere kruiden op m’n verlanglijstje die ik misschien ook meteen mee kan nemen. Maar wat ik vind valt nogal tegen. Er is een bak met zielige groenteplantjes voor een euro per stuk: sla, omvallende bietenplantjes, andijvie en sprietige rucola. Er staan planten met trossen kleine tomaatjes en met paprika’s die je meteen al kunt oogsten, maar voor de acht euro’s die je daarvoor moet betalen, kun je heel wat tomaten en paprika’s bij Appie kopen. Salie is niet te vinden, net als de maggiplant die ik graag wilde. Wel potjes met beginnende basilicum, die twee keer zo duur zijn als de volgroeide basilicumplanten bij de groenteman. Dat is niet leuk meer.

Ik probeer mijn geluk een paar kilometer verderop, waar nóg een tuincentrum is. Daar hebben ze wél salie en ook een maggiplant. Ook hier is alles behoorlijk duur en ik hou het bij deze twee plantjes. Als ik ze even later in de tuin zet, graaf ik wat polletjes bieslook uit en zet ze in een potje. Verderop steekt een nieuw muntplantje de kop op, dat ik op die plek niet kan gebruiken. Als het wat groter is, zet ik hem ook in een potje. Kijk, en in het tuincentrum betaal je daar dan twee vijftig voor. Is er soms iemand die wil ruilen? Jij een potje bieslook en een munt, ik een paar tomatenplantjes of basilicum? Kom maar op.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...