woensdag 16 mei 2018

Toerist in Amsterdam

Mijn dochter heeft een huis gekocht in Amsterdam. Vorige week maandag kreeg ze de sleutel en kon het klussen beginnen. Omdat het een grondig gerenoveerde woning is, valt er heel wat te doen. Net als bij een nieuwbouwhuis wordt het kaal opgeleverd: er moet nog een vloer en een keuken in en niet alleen moeten alle muren geschilderd worden, maar ook de authentieke paneeldeuren waarvan er heel veel zijn.

H. heeft een hele week vrij genomen. Hij gaat met een auto vol gereedschap naar Amsterdam en staat E. vanaf de officiële sleuteloverdracht met raad en daad bij. Ik kom pas donderdag – samen met zoon J. – met de trein en we zijn die dag klusser nummer 5 en 6. Mijn dochter heeft veel vrienden die niet te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken. Er zijn al vele handen met verfrollers in de weer geweest.

Donderdagavond gaan H. en ik in het nieuwe huis slapen. We zoeken de meest stofvrije hoek van het huis om daar een dik tweepersoonsluchtbed neer te leggen en we plakken een groot stuk plastic voor het raam.  ’s Morgens zijn we amper opgestaan als dat plastic spontaan weer naar beneden komt. Goeie timing!

Ook vrijdag maken we ons nuttig en houden we ’s nachts het gereedschap en de verfrollers gezelschap. Maar E. vindt het eigenlijk niet kunnen. Ze deelt ons mee dat ze voor de nacht van zaterdag op zondag een hotelkamer voor ons heeft geboekt.  

Zaterdag neem ik vrij. Op die dag staat al een jaar een vriendinnen-dag gepland, dus ik laat de klussers achter om een dagje in de zon te zitten, te wandelen, te varen en vooral bij te kletsen. Als ik terugkom, haalt E. me van het station en brengt ons naar The Alfred Hotel aan de Lairessestraat.

Een stofvrije hotelkamer met een zacht, schoon bed. Na twee nachten in het klushuis voelt het geweldig luxe. Het personeel spreekt alleen maar Engels en we voelen ons toeristen. Het is de eerste keer van m’n leven dat ik in Amsterdam in een hotel verblijf. Voorlopig zal het ook zeker de laatste keer zijn, want E. heeft ons een sleutel gegeven van haar huis, dat binnenkort geen bouwput meer is, maar een comfortabele, gezellige woning. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...