woensdag 2 september 2009

Hond (op)voeden

Je laat je hond uit in het parkje in de buurt. Een paar mensen van een bedrijf vlakbij lopen daar hun brood te eten. “Auw”, roept één van hen ineens, en je ziet dat jouw hond de boterham uit haar hand heeft gehapt. Wat doe je?
a. Je loopt vlug verder en doet alsof je niets gezien hebt.

b. Je roept je hond tot de orde “Foei, dat mag toch niet!” en laat hem de boterham uitspugen. Wie weet wat ie daarvan krijgt.

c. Je roept je hond terug, maakt excuses en zegt dat ie dat anders nóóit doet

d. Je kijkt of de vrouw gebeten is (ze riep tenslotte “auw”) en biedt aan thuis zo nodig pleisters en jodium te halen. De hond krijgt een tik op z’n neus, hij moet leren dat zoiets niet mag.

e. Je put je uit in excuses, belt 112, zoekt je verzekeringsgegevens om te regelen dat het slachtoffer mogelijke kosten vergoed krijgt.

Het baasje van de hond die mijn boterham roofde koos voor b. Toegegeven, ze zei ook nog “Sorry”, maar pas toen ik haar verteld had dat dat wel op z’n plaats zou zijn.
In z’n enthousiasme had de hond zijn tanden ook in mijn vingers gezet. Geen dramatische wonden, maar wel twee kleintjes, en hondenbeten zijn berucht. Dat betekende:
- Lunchwandeling afbreken en terug voor een pleister
- Telefoonnummer van een dokter zoeken en bellen of hier een tetanusprik voor nodig is (sjonge, het duurde een kwartier voor ik een arts te pakken had – je zal een spoedgeval zijn)
- Anderhalf uur eerder naar huis om in Beuningen een prik te gaan halen, maar eerst de rest van de middag stressen om toch een deadline te halen.
- Een rekening voor de tetanusprik, want die valt onder het eigen risico.

Een hoop gedoe, maar dan is het ook klaar. Het bloeden is gestopt, de pleister kan er af.
Wat me aan het hele verhaal vooral irriteert, is de reactie van het hondenbaasje. Een totaal gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. Kan het zo’n meisje niet schelen? Of heeft ze nog nooit van tetanus gehoord?
De hond neem ik niks kwalijk, die weet niet beter. En het was tenslotte een errug lekkere boterham, met kaas en pesto. Precies op haphoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Open dag

Ik heb me aangemeld om te helpen bij de open dag van de voedselboomgaard. Op zaterdagmorgen fiets ik tegen een harde, koude wind in naar de ...