zondag 18 april 2010

De wereld verbeteren

Als ik lees dat je depressief kunt worden van te weinig slaap, neem ik me voor wat vaker op tijd naar bed te gaan. Lees ik dat je minder snel dement wordt als je op latere leeftijd bijvoorbeeld een nieuwe taal gaat leren, dan bedenk ik dat ik m’n cursusboek Spaans wel weer eens te voorschijn kan halen. Ik ben heel gevoelig voor dit soort eenvoudige, psychologische tips.
Kort geleden las ik een artikel over kadootjes geven. Daar word je blij van. En dat niet alleen: de ontvanger wordt ook blij en is zelf ook weer meer geneigd om iets weg te geven. Zo draag je met je kadootjes bij aan het verbeteren van de wereld. Daarbij hoeft het niet altijd om materiële dingen te gaan. Iets voor iemand doen telt ook.
Inspirerend, zo’n artikel. Ik besloot meteen om vaker zomaar iets weg te geven. Eigenlijk had ik onbewust al een voorbereiding gedaan: een aantal planten die op ongewenste plaatsen opkwamen had ik uitgespit en in potjes opzij gezet. Ik kon er mijn collega een plezier mee doen. Een duurdere actie was een uitje met mijn dochter. We gingen samen nieuw ondergoed kopen en ik betaalde.
Zaterdag kreeg ik een prachtige geefgelegenheid in de schoot geworpen; ik stond bij de kassa van de Bruna achter een mevrouw die vroeg bij welke producten je geluksnijntjes kado kreeg. Helaas niet voor iets wat zij had uitgezocht. Ze liep aarzelend terug de winkel in en toen ik afrekende kreeg ik een handvol verpakte minikonijntjes-aan-een-touwtje. Ze waren voor de mevrouw, die uitlegde dat ze een kadootje zocht voor een kleinkind dat dol op nijntje was. “Wat lief van u!” zei ze blij en ik fietste fluitend naar huis. Daar haalde ik meteen één van mijn aankopen uit m’n Bruna tas: een leuke verjaardagskaart voor mijn neefje. Gauw schrijven en posten… dan is er wéér iemand blij.
Zo simpel is het soms om de wereld een beetje te verbeteren.

1 opmerking:

  1. grappig, ik kocht bij dezelfde keten voor zoon een kraslot van een euro en kreeg een geluksnijn er bij, het lot leverde alleen voorpret op, lachnijn ging mee in de reistas
    anne

    BeantwoordenVerwijderen

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...