zondag 8 maart 2015

Een rondje genieten in mijn tuin

Het eerste lenteweekend. De hele buurt is buiten. Mijn buurvrouw links zit met haar hartsvriendin op het terras een wijntje te drinken. Om hen heen lopen mijn buurkinderen, een vriendje en de labradoodle. Mijn buurman rechts is met een herrie-apparaat bezig bij een rij struiken aan de slootkant. De achterbuurhond heeft over de brede sloot een luidruchtig gesprek met de labradoodle links en de buurjongen bemoeit zich daar mee, waardoor het volume nog wat omhoog gaat. Kind en hond worden gemoedelijk tot de orde geroepen door mijn buurvrouw.  

Ik zet een plantenbak vol gezellige, rode madeliefjes en knip (iets te laat) de bloei van vorig jaar uit de hortensia en trek alle dode takken er tussenuit.
Als dit klusje klaar is, ga ik een rondje genieten in de tuin. Op het eerste gezicht is er nog niet zo veel te beleven, maar als je goed kijkt is zie je van alles opkomen en bloeien:
Sneeuwklokjes natuurlijk! De meeste zijn al uitgebloeid, maar dit polletje is nog mooi.
Het longkruid met z'n tweekleurige bloemetjes. Over een tijdje is het een zee van paars-roze, maar de pioniers laten zich alvast zien.
Deze minivariant van de narcis had ik bijna over het hoofd gezien. Hij bloeit bijna. Straks als ie heldergeel open gaat kun je er niet meer omheen.
Een hyacint die ik vorig voorjaar van iemand kreeg om op tafel te zetten. De zware geur begon me na een paar dagen een beetje tegen te staan. Na de bloei mocht ie naar buiten en daar komt ie steviger dan ooit terug. De geur verwaait in de wind, maar als ik zin heb, kan ik er natuurlijk even met m'n neus boven gaan hangen. 

Aan de slootkant steekt het groot hoefblad z'n dikke roze koppen op tussen blaadjes van dovenetel en maagdenpalm. Na de bloei komen de enorme bladeren waar de plant z'n naam aan te danken heeft. 
In de buurt van de vijver staan deze kleine blauwe lissen al een tijdje de kou te trotseren. Vandaag staan ze in het zonnetje.
De helleborus is ook een vroege bloeier. Kerstroos wordt ie ook wel genoemd, maar dan moet ik altijd aan die groene plantjes met rode of witte toppen denken en daar vind ik niks aan. Helleborus klinkt toch een stuk beter.
En deze komen gewoon van het tuincentrum. Ik kon het niet laten om in dit prachtige lenteweekend wat bloeiende plantjes te kopen. Gezellig toch?

2 opmerkingen:

  1. nog vóór de zomer komt een tuintoverfee onze tegelplaats veranderen in een heuse groene plek; ik heb haar voor het ontwerp jouw eerste vier fotootjes laten zien plus de helleborus - die vroege bloeiers willen we wel ergens in de borders, 't zag er zó inspirerend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een tuin met planten, jíj! Dat ik toch zó inspirerend kan zijn :))

      Verwijderen

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...