zondag 17 april 2016

Voorpret

“Vlucht geboekt!”
“Owwww wat leuk!! Wanneer?”
“1 oktober”
“Spannend! Hebben jullie de route inmiddels een beetje uitgestippeld?”
Deze berichtjes gingen een week geleden heen en weer tussen mij en E.
Mijn dochter is enthousiast over ons plan om in oktober naar Peru te gaan, waar we in ieder geval de oude Incastad Machu Picchu willen bezoeken en een paar dagen doorbrengen bij kennissen in Lima. Zij is er zelf ook geweest en riep toen meteen dat wij Peru vast geweldig zouden vinden.
Machu Picchu ligt in het Andesgebergte en je kunt de tocht erheen zo zwaar maken als je wilt. Er gaan treinen tot vlakbij de ingang, maar er zijn ook pittige wandeltochten van meerdere dagen waarbij je onderweg in een tentje slaapt.  En van alles daar tussenin
Het is de bedoeling dat we wel een flink stuk door de bergen gaan lopen. Geen tentjes, maar veel meer dan onderdak en een bed hoeft nou ook weer niet. Om een beetje te testen wat we aankunnen, of eigenlijk vooral wat ík aankan met een ijzeren heup, zijn we begonnen met af en toe een flinke wandeling te maken. Omdat ‘wandeling’ zo gezapig klinkt, heet het in toeristenjargon ‘hike’ of ‘trek’.
Vandaag deden we een hike door heuvelachtig gebied langs het randje van Duitsland: de N70 wandelroute. Drie uur klimmen en dalen in zonneschijn, een hagelbui, regen en weer zon. We deden de route zonder problemen en toen we met modderige schoenen weer thuiskwamen, constateerden we tevreden dat er volgende keer best nog een tandje bij kan.
Ik wil altijd graag weten hoe ver ik gelopen heb en dat ging ik dan ook meteen opzoeken. Verschillende websites beweerden dat de route 16 kilometer lang is. Dat leek me sterk in (iets meer dan) drie uur met al die heuvels. Er was ook ergens sprake van ‘officieel 20 kilometer maar daar is zeker een kwart van overdreven’. En op weer een andere site stond iets over 12 kilometer.
Erg duidelijk is het dus niet en de volgende keer moet ik gewoon zorgen dat mijn telefoon niet net aan de lader hangt als we vertrekken en dat ik een appje aanzet dat de afstand meet.
Intussen krijgen we steeds meer zin in onze Peru reis. Het duurt nog een half jaar voordat we gaan en dat is dus nog een heleboel tijd voor conditietraining en voorpret.
Owwww wat leuk!

3 opmerkingen:

  1. 5 km per uur zonder pauze over normaal terrein op jouw leeftijd ☺
    4 km per uur op mijn leeftijd ☺
    geaccidenteerd terrein, gewicht rugzak kunnen tempo omlaag brengen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk Hilly, lijkt mij ook wel wat!
    Wij fietsen 1 juni vanuit hier naar Santiago de Compostella.

    BeantwoordenVerwijderen

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...