vrijdag 6 september 2019

Ontbijtkoek test

Op donderdagochtenden ben ik voorlezer. In vier uur tijd moet ik 135 minuten gesproken tekst leveren. Deze week lees ik eerst een uur van de Stentor voor, de regionale krant voor Zwolle, Harderwijk, Apeldoorn en alles wat daar in de buurt zit. 
Daarna is de consumentengids aan de beurt. Die moet van voor naar achteren voorgelezen worden, met hier en daar een tabel. De paginagrote tabellen met testresultaten hoeven gelukkig niet voorgelezen te worden. Dat zou ook niet prettig zijn om naar te luisteren. Wel lees ik het artikel bij zo’n test. Bijvoorbeeld over ontbijtkoek. “Suikerhappen”, is de kop en een van de conclusies is dan ook dat heel veel ontbijtkoeken voor 32 tot 48% uit suiker bestaan.

Thuis hebben we de consumentengids ook en ik blader hem altijd wel door, maar nu lees ik natuurlijk veel preciezer. De ontbijtkoekenmakers zijn heel creatief met de aanprijzingen van hun koek. Het moet allemaal zo gezond mogelijk klinken, dus heet suiker bijvoorbeeld “Glucose-fructosestroop gemaakt van granen”. Klinkt mooi, maar het is gewoon suiker. Of er staat met grote letters “Rijk aan rogge” op de ontbijtkoek, terwijl rogge gewoon het basisingrediënt is van elke ontbijtkoek. “Vetarm” is ook zo’n leuke. Er hoeft nauwelijks vet in een ontbijtkoek, maar over de berg suiker wordt dan weer niet gerept.

Juist op donderdagen heb ik ’s morgens behoefte aan een tussendoortje. Van voorlezen krijg ik altijd geweldige trek. En als ik dat negeer en in de koffiepauze niets eet, zit ik om half 11 met een rommelende maag. En dat hoor je op de opname, dus dat schiet niet op. Ontbijtkoek is dus niet zo’n gezonde hap, maar dat wist ik eigenlijk al lang. Ik heb gewoon een extra boterham bij me. En na de koffiepauze lees ik verder over blenders met high speed power of vacuümtechniek. Welke kun je het best kopen om een smoothie mee te maken? Leuk werk hoor, de consumentengids voorlezen. En volgende week krijg ik weer iets anders op m’n bordje. Voetbal International bijvoorbeeld, of de Volkskrant, of misschien de Privé of de Story. Iedere week weer een verrassing, en meestal leuk om te doen. Sja, ik hou gewoon van voorlezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...