zondag 6 december 2020

Geen Sinterklaas

We hebben het lang volgehouden om Sinterklaas te vieren, maar de laatste jaren kregen we het niet meer voor elkaar. Onze volwassen kinderen hadden geen tijd voor surprises en gedichten en vaak andere afspraken en prioriteiten. Dus werd vijf december een gewone dag, net als de dagen er omheen. Geen drama, maar wel jammer van de verrassingen die we nu niet meer krijgen én niet meer voor anderen bedenken. Geheimzinnige pakjes zijn zo leuk!

Maar dit jaar waren er in de week van vijf december wél verrassingen! Het begon met een luxe brok gevulde speculaas van de echte bakker. Die kreeg ik (en mijn collega’s) van onze hoofdredacteur op een van de zeldzame dagen dat we allebei ‘op kantoor’ waren.
“Het is de lekkerste speculaas van Nederland”, zei hij, en dat kan ik alleen maar beamen.
Een paar dagen later kwam er, ook van het werk, een bol.com bon met een lang, leuk sinterklaasgedicht erbij. Ik gaf hem meteen uit aan een cadeautje voor mezelf: gekleurd naaimachinegaren met nog wat naai-attributen.
Toen er op 4 december een pakje door de brievenbus viel, dacht ik dat het dát cadeautje was, maar nee, er zat een boekje in: ‘Van Lichtekooi en Zwiepkanarie, lexicon der onterecht vergeten woorden’.
Afzender onbekend… maar ik heb zo mijn verdenkingen over wie de afzender is.
Een uur later klepperde opnieuw de brievenbus en deze keer was het mijn bestelde pakketje.

Dan is het vijf december. H. loopt het halletje in en komt terug met… een pakje. Het komt uit Japan en dat het op Sinterklaasdag aankomt, is toeval. De afzender heeft waarschijnlijk nog nooit van de Sint gehoord. Wel stuurt hij ons ieder jaar in december een verrassing. Al een jaar of veertien, sinds hij als scholier een week bij ons in huis was. Dit jaar zit er een echt coronacadeautje in. Een set Japanse mondkapjes. Ze zijn zó mooi dat je ze bijna voor je plezier zou opzetten.


Dat waren al met al best veel cadeautjes voor iemand die geen Sinterklaas viert. En het leuke is, dat we nu druk aan het nadenken zijn over een Hollands pakje om terug te sturen. Verrassingen voor een ander bedenken is bijna nog leuker dan zelf iets krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...