zaterdag 12 juni 2021

Kruidenpotjes

Het keukenkastje waarin de kruiden staan is een nooit eindigend project. Eens in de zoveel tijd haal ik alle potjes kruiden, flesjes olie en azijn en voorraaddozen met al of niet aangebroken zakjes kruiden, gist, bakpoeder en vanillesuiker eruit. Ik stal de hele boel uit op het aanrecht of op de keukentafel en maak het kastje schoon Daar zitten dan altijd vette kringen in van olieflesjes (waar altijd stiekem druppeltjes aan blijven hangen) en diverse resten van zout, peper, nootmuskaat of andere dingen die in een molentje of rasp zitten.

Aan de deur van het kastje zitten twee kruidenrekken waarin allerlei verschillende potjes staan. Een paar jaar geleden kocht ik zes glazen cole & mason potjes met een zilverkleurige dop. Zes dezelfde, elegante potjes, omdat dat er mooi uitziet. Maar al snel kwam ik erachter dat ze toch niet zo handig zijn. De hals is zo smal dat er geen theelepeltje door kan, ook niet het allerkleinste. En dat terwijl ik kruiden vaak per theelepel afmeet.

Lang hield ik het vol om dan maar onhandige potjes te hebben. Maar kort geleden besloot ik dat ik daar nu genoeg van heb. Online vond ik na een tijd zoeken de potjes die ik wil hebben. Wijde glazen potjes, niet echt bedoeld voor kruiden (eerder voor honing), maar wel passend in het kruidenrek. Ze gingen minimaal per 24. Geen probleem, er kan ook jam in of iets anders.

Het was even goed nadenken welke kruiden ik zo vaak gebruik dat ik ze pontificaal in het rek wil hebben. 12 stuks passen erin. Er zijn inmiddels 11 besluiten genomen en het laatste potje is nog leeg. Als ik het deurtje open trek, kijk ik er tevreden naar. 

Alleen heb ik nu zes fraaie, lege cole & mason potjes over.  Kan ik daar iemand misschien een plezier mee doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...