woensdag 2 juni 2021

Goed gepland dagje Amsterdam

‘Hallo’, klinkt het vrolijk door de intercom en meteen klikt de deur open. Ik loop door de bekende betegelde gang beneden, vier keer twee galmende trappen op en dan sta ik voor mijn dochter E., die haar huisdeur al wijd open gedaan heeft. Even weifel ik nog, maar zij spreidt haar armen uit en voor het eerst in lange tijd omhelzen we elkaar. Nu ik mijn eerste inenting gehad heb en zij echt twee weken klachtenvrij is na een coronabesmetting durven we het eindelijk weer.

Ze heeft ons dagje Amsterdam goed voorbereid. Eerst maakt ze een lekkere lunch. Dan gaan we met het OV naar de Bijenkorf, waar ze een tijdslot van twee uur heeft gereserveerd. Als we onze QR code hebben laten scannen, wandelen we de chique ruime winkel in als VIP’s

Eerst kijken we rond bij de tassen en de make-up. Ik heb me voorgenomen om vakantiegeld uit te gaan geven vandaag en begin met een duur oogpotlood. E. knikt goedkeurend over mijn keus. Ze is goed op de hoogte van merken en make-up technieken, dus dat zit wel goed. Dan gaan we op zoek naar een leren jasje voor haar. Jammer, het enige jasje dat ze echt mooi vindt is er niet in haar maat.

De volgende missie is lingerie. Ik wil minstens twee goede bh’s. Als ik één mooie in mijn handen heb en een tweede van een rek haal, word ik aangesproken door een kordate Bijenkorf-dame. Wil ik passen? Ze neemt me onverbiddelijk op sleeptouw naar een paskamer. Die is bezet en we maken rechtsomkeert naar een andere. Die is ook niet vrij. Ik sta al in de wachtstand, maar de dame neemt me bij de arm naar weer een andere paskamer, waar ik in kan.

‘Ik kom zo kijken of het goed past, oké? Dan zal ik nu even aan je dochter gaan vertellen dat je híer bent.’ Ik grinnik in mezelf. Als ik niet serieus van plan was om iets te kopen, zou ik niet zo blij zijn met deze mevrouw, maar nu laat ik me graag pamperen. Ze haalt tot twee keer toe andere exemplaren voor me en even later staat ze samen met E. door het halfopen gordijn enthousiast de goede pasvorm van bh nummer drie te bewonderen.

Ik kies twee setjes en betaal zonder blikken of blozen een stevig bedrag. E. kijkt tevreden toe. Als we samen winkelen is zíj meestal degene die veel koopt. Ik ben niet zo’n shopper. Dan moeten we ons haasten voor het volgende onderdeel van de dag: er is een terrasje gereserveerd aan het IJ. Daar zitten we op ons gemak in het zonnetje en drinken een fles wijn leeg met daarnaast wat kleine gerechten. Als het begint af te koelen, steken we met de pont over naar het Centraal Station.

Voordat ik door het NS poortje naar de trein ga, geven we elkaar nog een knuffel. Dag lieve E., het was een heerlijke dag samen.
 

1 opmerking:

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...