vrijdag 20 mei 2016

Stoelmassage

Meestal vind ik het geen goed idee om aan de deur kortingsbonnen te kopen, maar van de saunabonnen hebben we geen spijt. We kochten er al een tijd geleden twee voor 15 euro per stuk. Eén dagje sauna met z’n tweeën is al aanzienlijk duurder dan zo’n bon. Dat hebben we in maart gedaan. We kunnen er ook nog een keer ’s avonds mee naar binnen, een gratis drankje halen en nog wat extraatjes, zoals een stoelmassage.

Op 1 juni verloopt de bon, dus we besluiten dat het hoog tijd is voor een relaxte avond in de sauna. Op een gewone, doordeweekse donderdagavond. We zorgen allebei dat we op tijd thuis zijn, eten een lichte maaltijd en rond half zeven draaien we de auto de parkeerplaats van de sauna op.

Romeinse Kruidentempel
Douchen, heet voetenbadje, zweten in de ‘boomgaardsauna’ en dan lekker buiten in het zwembad wat baantjes heen en weer zwemmen. We brengen een bezoek aan de Romeinse Kruidentempel, waar het lekker naar lavendel ruikt. Er hangt een bordje aan de deur waarop het verzoek staat om binnen stil te zijn. Binnen klinkt zachte muziek. Behalve wij zitten er nog vier mensen twee bij twee in het ronde bad. Af en toe tilt iemand een voet of been uit het water of gaat verzitten. Dan weerkaatst het geklots in de ruimte.

Ik leun achterover en kijk naar de amateuristische schildering op het plafond: een soort mandala met een mannen- en een vrouwenfiguur erin. Lelijk. Heel zachtjes neurie ik de grondtoon van de muziek mee en ik voel het resoneren. Als kort na elkaar de andere tweetallen weg zijn gegaan, kan ik het niet laten: ik zing een paar akkoorden en ze blijven in de lucht hangen. Grappig.
Na een Turks stoombad en nog een baantje zwemmen, gaan we op zoek naar de massagestoelen. Het blijken monsterlijke, bruinleren stoelen te zijn die eruitzien als een soort vriendelijke, oude beesten. Er zitten slijtageplekken op de rugleuningen. Bij de balie hebben we muntjes gekregen, die moeten in een kastje naast de stoel en dan beginnen de monsters te bewegen.

Ik probeer me te ontspannen terwijl er stevig in mijn kuiten geknepen wordt en de rugleuning golfbewegingen tegen mijn rug maakt. Van onder naar boven duwt de stoel als een harde vuist tegen m’n ruggengraat, m’n schouderbladen, m’n nek. Het ontspannen lukt niet erg, want ik realiseer me de hele tijd dat deze stoel mij precies zo’n behandeling geeft als iemand van 120 kilo. En bij mij zit er geen beschermend speklaagje tussen de hardhandige stoel en mijn botten. Ik zit de behandeling manmoedig uit, maar ben blij als het kwartier voorbij is.

Nog even scrubben en in een warm bad bijkomen van de massage, dan lekker lang douchen en aankleden. Tijd om naar huis te gaan. Rozig en schoon, maar wel een beetje gemangeld. Leuk om te weten hoe zo’n massagestoel werkt, maar díe hoeft volgende keer niet meer van mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Open dag

Ik heb me aangemeld om te helpen bij de open dag van de voedselboomgaard. Op zaterdagmorgen fiets ik tegen een harde, koude wind in naar de ...