woensdag 17 april 2019

Snelle Jopie

Het aprilnummer van luistertijdschrift Klinkklaar heeft het thema ZOEFFF. Ik zoek allerlei snelle onderwerpen bij elkaar om een draaiboek te maken voor 70 minuten audio. Een informatief artikel dat uitlegt waarom mensen goed (zouden moeten) kunnen hardlopen, een verhaal over een kamelenrace, een interview over karten als je blind bent, moppen… maar een leuk gedicht is lastig te vinden.
Ik besluit er zelf een te schrijven.
Een avondje prutsen met ritme en rijm, niet helemaal tevreden over de afronding, laatste stuk schrappen en overnieuw, en dan heb ik een gedicht van vijf ritmische coupletten waar ik tevreden over ben.
Een dag later krijg ik een berichtje van B., vaste voorlezer van Klinkklaar. Hij is muzikant (zanger-liedschrijver-pianist) en had me een liedje beloofd voor het ZOEFFF nummer, maar meldt gefrustreerd dat ie daarmee is vastgelopen. Als reactie stuur ik hem in een opwelling mijn tekst: “Kun je hier wat mee?”
Nog diezelfde avond komt er een enthousiast bericht terug en niet veel later krijg ik een geluidsbestand opgestuurd. Mijn gedicht als lied. Bij elk couplet een tikkie sneller en een halve toon hoger, precies zoals het zou moeten klinken.

Vandaag is de opnamedag van Klinkklaar. De voorlezers zitten in de studio en ik zit naast de technicus de regie te voeren. Ergens halverwege het draaiboek wordt ‘Snelle Jopie’ aangekondigd. Het vrolijke liedje klinkt door de studio. Iedereen is enthousiast en met het studioraam ertussen geven B. en ik elkaar een virtuele high five. Mooie samenwerking! We zijn allebei trots.
Nieuwsgierig?
Dit is de tekst:

Snelle Jopie

Jopie werd geboren
midden in de nacht
Zijn moeder zei verwonderd:
dat had ik niet verwacht.
De meeste kindjes komen
met moeite en met pijn
‘k Wist niet dat een bevalling ook
zo razendsnel kon zijn.

Jopie leerde lopen
na een maand of acht
Zijn moeder zei verwonderd:
dat had ik niet verwacht.
De meeste kindjes kruipen
en gaan voorzichtig staan
Maar Jopie liep in een keer weg
Hoe snel kan dat toch gaan.

Jopie leerde fietsen
Hij was nog net geen jaar
Zijn moeder zei verwonderd:
hoe krijgt ie ’t voor elkaar!
De meeste ouders rennen
er weken achteraan
maar Jopie stapte op en reed
hier vliegensvlug vandaan

Op z’n rode brommer
reed Jopie door de straat
naar de peuterspeelzaal
Daar kwam ie nooit te laat
Kreeg rijles op z’n vierde
Dat was wel naar z’n zin
Hij kreeg meteen z’n rijbewijs
En reed de wereld in

Nu is Jopie zeven
en springt ie uit z’n bed
Zijn moeder zegt verwonderd:
Zeg, is dat een raket?
Hij knikt en gaat naar binnen
Het deurtje doet hij dicht
En dan is hij verdwenen
met de snelheid van het licht

2 opmerkingen:

  1. Prachtig! Nu ben ik wel erg nieuwsgierig naar de muziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voorproefje: https://www.voorstekamer.nl/nieuws/eigen-uitgave/supersnelle-klinkklaar

    BeantwoordenVerwijderen

Verdriet

In mijn droom ben ik een weekend met familie op vakantie. Een vaag gezelschap, waarvan ik vooral mijn moeder meemaak. Ik sta samen met een p...