dinsdag 3 november 2009

Terug


Om 7 uur gaat de wekker en om 8 uur sta ik klaar om te vertrekken. Nog één keer met de automaat over de highways van Pennsylvania en New York. De maandagochtenddrukte valt erg mee en bovendien rijden ze hier relaxed. Er wordt weinig van rijbaan gewisseld, bumperkleven doen ze niet en invoegende auto’s krijgen royaal de ruimte. De vrachtwagens die hier rijden zijn wel enorm. Ik zou er bijna onderdoor kunnen rijden. En ook nu weer zie ik herten langs de weg liggen.
Deze keer rij ik ergens verkeerd en kost het me wat gepuzzel om op Newark te komen. Daar wordt me verteld dat ik een shuttlebus kan nemen, rechtstreeks naar JFK airport. Dat scheelt een hoop gesjouw en ik koop een kaartje. De shuttle van 11 uur komt tegen half 12 en rijdt mij en zes andere mensen naar JFK.
Een Amerikaanse krasse moeder met twee middelbare zoons is op weg naar India en een alleenstaande vrouw die er later bij komt blijkt daar ook heen te gaan. Onderweg gaat het gesprek de hele wereld over. Ik kan met Holland een bescheiden duit in het zakje doen, maar luister voornamelijk. De moeder met zoons heeft kennelijk in New York gewoond en de drie beginnen me vanaf de voorbank plekken aan te wijzen: “this is Coney Island”. Vroeger was die toren daar een attractie waar je in kon en dan in een stoeltje heel hard naar boven vloog. Nu kan dat niet meer. Dat reuzenrad daar staat er al dertig jaar. Deze brug is veertig jaar geleden gebouwd, voor die tijd kostte het twee en een half uur om van de andere kant van de stad naar Staten Island te komen. Ik vind het moeilijk om vanaf de snelweg iets te herkennen van de stad. Wat is ie groot. In ongeveer vijf kwartier zijn we van het ene naar het andere vliegveld gereden.
Ik ben ruim op tijd. Er staan nog nergens rijen en ik ben in een mum van tijd door de check in en langs een controlepost. Wat een verschil. Op de heenweg wordt je binnenstebuiten gekeerd maar wat er van Amerika naar Amsterdam gaat is kennelijk een stuk minder onrustbarend. Daar is Gate B20, waar de vlucht naar Schiphol zal vertrekken. De komende uren ga ik hier rondhangen. De taxfree geurtjes en zonnebrillen interesseren me matig. Ik zoek een plek met internet aansluiting. Helaas lukt het me niet om online te komen, maar ik schrijf alvast deze laatste Amerika blog.

Nog een nachtje vliegen en dan ben ik weer thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...