vrijdag 8 oktober 2021

Project Magic Ball

Heeft iedereen dat? Soms heb ik ineens verschrikkelijk veel zin om iets te maken. Een tekening of schilderij, een kledingstuk, een gebruiksvoorwerp of gewoon een mooi boeket van bloemen uit de tuin. Het kan zomaar uit het niets komen, of door een museumbezoek. Of, zoals deze week, doordat ik bij de Zeeman een bol wol zie met allerlei verschillende kleuren. ‘magic ball’, staat op het etiket.


Magic ball blijkt – behalve speelgoed – een bol wol zijn die gemaakt is van allemaal restjes. Dat spreekt me wel aan. Kleurige restjes wol heb ik genoeg liggen. Op internet vind ik er verschillende beschrijvingen van en filmpjes van de manier waarop je de draden stevig aan elkaar kunt knopen zonder dat je losse eindjes overhoudt. Het ziet er allemaal nogal priegelig en bewerkelijk uit.

Maar dan zie ik ergens in een reactie staan: ik maakt ze gewoon aan elkaar door de ene kleur draad met een naald in de andere te stoppen en andersom. Aha, dat lijkt me wel te doen. En daarmee begint mijn project magic ball.


Kleurige draden breiwol, variƫrend van een ongeveer een halve meter tot anderhalve meter aan elkaar vast maken. Oprollen tot een bolletje dat steeds groter wordt en er heel vrolijk uitziet. Het is een verslavend werkje dat heel goed kan terwijl je bijvoorbeeld naar een podcast luistert. Of ik doe er in een verloren kwartiertje nog gauw een paar draden bij.

Voor nu is het gewoon leuk om de bollen te zien groeien. Bollen ja, want intussen ben ik aan de tweede toverbal begonnen. En terwijl ik geduldig meer draden aan elkaar vast maak, heb ik alle tijd om te bedenken wat ik er uiteindelijk van ga maken. Maar dat is weer een volgend project.

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...