zaterdag 4 juni 2022

Een geslaagd oefenproject!

“Dat is nou typisch iets voor G.,” zei mijn tante ooit terwijl ze kritisch naar een kledingstuk keek dat mijn moeder (haar zus) gemaakt had. “Gebruikt ze gewoon een spoeltje met een andere kleur draad.”

Het is al vele jaren geleden, maar die opmerking is altijd ergens in mijn hoofd blijven hangen. Het was misprijzend bedoeld, maar ik moet er altijd om glimlachen. De draad op het spoeltje hoort niet van een andere kleur te zijn, maar mijn moeder was niet van dat precieze en keurige. Gelukkig niet. Op allerlei gebieden improviseerde ze met wat ze wist en wat ze had.

Toen ik trouwde, kreeg ik van mijn ouders een naaimachine. En net als mijn moeder deed ik altijd maar wat. Daar kun je een heel eind mee komen. Maar vorige week gaf ik mezelf een naaicursus cadeau. Het leek me leuk om nou eens serieus te leren hoe je bepaalde dingen aanpakt. En de cursus, die ik op internet vond, had een prettig uitgangspunt: gebruik milieuvriendelijke materialen en verspil niets.

Veel van wat de cursus me leert, wist ik al. Maar ik kom ook veel dingen tegen die ik net wat handiger aan kan pakken, die ik helemaal niet wist, of die me inspiratie geven. Dit weekend heb ik de eerste twee oefenprojecten afgerond. Een rugtasje en een broodmandje. Helemaal netjes volgens de regels. Hoewel… zwart stiksel op een gele stof? Als ik naar dit mandje kijk, denk ik aan mijn moeder en haar tegendraadse naaimanieren. Ze zou het leuk gevonden hebben. 

Rugtasje van stof, aan de achterkant van een stoel hangendRond stoffen broodmandje met brood erin. De kleur is overwegend geel, het stiksel is zwart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...