zaterdag 2 juli 2011

Strafport

Ik hoor de brievenbus klepperen en daarna de bons van veel post. Hoewel ik email heel handig vind, hou ik erg van tastbare brieven en kaartjes op de mat. Ik ga meteen kijken wat de veelbelovende bons oplevert. Dat is vooral reclame, een saaie brief van de bank en dan nog een kaart van tnt post:“U heeft onvoldoende gefrankeerde post ontvangen of verzonden.” Met het verzoek om 1 euro 38 te betalen.
Ik vraag me af over welke post het gaat. Dat kun je volgens de kaart bekijken op de website van tnt, als je de bijbehorende code invult. Het werkt. Als ik na het invullen op ‘doorgaan’ klik, komt er zelfs een foto van het poststuk in beeld. Het is een uitnodiging van The Hague University voor de diploma-uitreiking. Ze zijn kennelijk vergeten te stempelen, dat kan gebeuren.
Ik besluit keurig te betalen, maar heb geen zin om daarvoor al m’n gegevens op de tnt website in te vullen. Het kan ook betaald worden door de kaart te retourneren met het bedrag aan postzegels. Toevallig hebben we net een paar velletjes postzegels gekocht en ik haal ze te voorschijn om te gaan plakken. Het zijn van die zegels voor dummies met alleen een ééntje er op, maar voor zover ik weet zijn die nog steeds 44 eurocent waard. Ik vraag me af hoe dat gaat als de porto voor brieven omhoog zou gaan naar bijvoorbeeld 49 cent. Is zo’n ééntje dan meer waard? Dan is het voordelig om een voorraadje in te slaan. En hoe moet dat dan met zo’n strafport plaksessie? Dan kun je met dezelfde zegels méér betalen. Dat is vast niet de bedoeling. Zou tnt dan een 1A postzegel gaan verzinnen? Met een los A-tje om de waarde van de oude aan te vullen?
Intussen realiseer ik me dat ik met drie zegels 1 euro 32 geplakt heb, terwijl het 1.38 moet worden. Waarom vragen ze zo’n raar bedrag? Dat is niet eens in postzegels bij elkaar te krijgen. Hoe kunnen ze dat toch vragen van diezelfde klanten die een ééntje beter aan zouden kunnen dan zo’n ingewikkeld bedrag als 44 cent.
Gelukkig heb ik nog een ouderwets vijf-cent zegeltje en daarmee ben ik er bijna. Die ene cent rond ik dan maar af. Zou het systeem dat begrijpen of krijg ik over een tijdje weer zo’n kaart met het verzoek om 1 cent te betalen? Ik kijk er naar uit. Het is altijd zo leuk om post op de mat te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Doe-lijstje

Ineens is het warm buiten. De achterdeur open, koffie op het terras. H. gaat na die koffie op stap voor een stevige oefenwandeling. Echt vee...