woensdag 2 november 2022

Content

fietshelm‘Hé, kijk nou!’ H. houdt zijn telefoon omhoog en laat me het whats-app bericht zien dat net is binnengekomen; in het Frans. Het is van de eigenaar van een appartement in Colmar waar we begin september twee nachten hebben verbleven.

Een ruim verblijf was het, met een keuken, een zitkamer en twee slaapkamers. Misschien kwam het daardoor dat ik bij het weggaan m’n fietshelm over het hoofd zag. Ik miste hem pas na een kilometer of 15 en besloot het verlies te nemen. Nóg zo’n 15 kilometer verder werd ik gebeld door de eigenaar die de helm gevonden had. Hij beloofde de helm op te sturen en ik beloofde de kosten daarvan terug te betalen.

Maar in de weken na onze fietsvakantie kwam er geen pakketje met helm. We besloten dat daar twee redenen voor konden zijn: óf de man had toch besloten dat het teveel gedoe was, óf het pakket was onderweg kwijtgeraakt. In beide gevallen zou het niet veel zin hebben om contact op te nemen. Ik had inmiddels een andere helm gekocht, die wat minder prettig zat, maar ach, het went wel.

En nu is er een berichtje van ‘Meneer Colmar’. Hij excuseert zich ervoor dat mijn helm nog niet is verstuurd, maar in het appartement waren de afgelopen tijd huurders geweest die er voor langere tijd verbleven. Hij had geen gelegenheid gehad om het ding daar op te halen. Nu kon het wel en heeft hij alsnog een pakket op de post gedaan.

Een paar dagen later brengt de pakjesman van post.nl een flinke doos, zorgvuldig omwikkeld met plastic tape. Mijn fietshelm! Ik probeer hem meteen en ja, deze zit echt beter dan de nieuwe. Bovendien zit er een lampje achterop, en dat begint nét goed van pas te komen nu de dagen steeds korter worden.

Samen stellen H. en ik in ons beste Frans een bedank-app op en we betalen de portokosten ruim terug. ‘Meneer Colmar’ vindt dat onzin, hij vond het gewoon zijn plicht om de vergeten helm terug te sturen. En, zegt hij, ‘door de kleine dingen goed te doen kunnen we de wereld een klein beetje beter maken’. We sturen een laatste appje terug met een foto van mij: helm op, duimen omhoog en als tekst ‘Content!’ Want dat zijn we over deze afwikkeling. Heel content.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...