zondag 6 november 2022

Slow Fashion

Soms is het leuk om nieuwe kleren te kopen. Maar als je bedenkt dat de productie van kleding een van de meest vervuilende industrieën ter wereld is, wordt het toch wat minder leuk. Sowieso ben ik niet zo’n fan van winkels zoals de Primark, waar je voor een habbekrats een stapel shirtjes koopt die je na drie keer wassen kunt weggooien.


Nou is het voor mensen die amper rond kunnen komen natuurlijk fijn als er van die goedkope winkels zijn, maar wat dacht je van tweedehands? Marktplaats, Vinted, kringloopwinkels … je kunt voor weinig geld echt wel leuke dingen kopen.

En er zijn nog andere mogelijkheden. Kort geleden kreeg ik een mailtje met reclame voor een basiscursus Slow Fashion:
'Ga aan de slag met jouw kledingkast en creëer jouw Slow Fashion Garderobe! Tijdens het Slow Fashion Project neem je stap voor stap de inhoud van je kledingkast onder de loep en ik leer je hoe jij bewuster met je kleding kunt omgaan.’


Kijk, dat vind ik nou leuk! Niet dat ik die cursus ga volgen, maar alleen al de aankondiging geeft me de inspiratie om eens aandachtig m’n kledingkast door te nemen. Ik haal er een paar dingen uit, waaronder een korte rok van dochter E. die ze nooit gedragen heeft en die hier al jaren ligt.

Het rokje haal ik uit elkaar en ik vind in m’n lappenkist een stuk tricot dat erbij past. Met een beetje gepuzzel vind ik een manier om er een t-shirt van te maken. Na een middagje achter de naaimachine is ie bijna klaar: mijn nieuwe, originele slow fashion shirt.
Dit is eigenlijk veel leuker dan shoppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Open dag

Ik heb me aangemeld om te helpen bij de open dag van de voedselboomgaard. Op zaterdagmorgen fiets ik tegen een harde, koude wind in naar de ...