vrijdag 23 oktober 2009

Frysk Vrijheidsbeeld


Vandaag ga ik naar de Zuidelijke punt van Manhattan. Hier hebben mijn Nederlandse voorvaderen vierhonderd jaar geleden Nieuw Amsterdam gesticht. Met de subway ga ik naar het Financial Centre. Je zou op zo’n plek glamour verwachten, maar het is een gribusbuurt. Het doet me denken aan Amsterdam achter het Centraal Station, maar dan hoger. Ik loop door de Nassaustreet en Wallstreet. De gebouwen zijn immens, en soms staat er ineens een kerk tussen, die er vreemd klein bij afsteekt.

In het National Museum of the American Indian wordt Columbus ontmaskerd: de held uit de schoolboekjes heeft veel kwaad aangericht bij de Indianen. Het museum is klein, maar informatief. In de hal kom ik de Italiaanse leraar-met-pensioen tegen met wie ik vanmorgen een gesprek had over de verschillende schoolsystemen in verschillende landen.


Ik eet een donut in het ‘Nederlandse’ Batterypark. Samen met heel veel andere mensen; het park bestaat uit een cirkel van bankjes onder bomen. Dan ga ik op zoek naar Ground Zero. (Zo heet het hier trouwens niet, het wordt aangegeven als World Trade Center Site.)












Het is een indrukwekkende, enorme bouwput vol lawaai en bedrijvigheid. De stoflucht komt natuurlijk van het bouwen, maar werkt suggestief. Binnenkort staat hier het Memorial & Museum 9 sept. 2001. Ik maak foto’s en loop door naar het puntje van Manhattan. Hiervandaan kun je het Vrijheidsbeeld op haar eilandje zien staan.

Met mijn geweldige richtingsgevoel heb ik nogal wat tijd nodig om de Ferry naar Staten Island te vinden. Die is druk. Tussen fotograferende toeristen zitten New Yorkers voor wie dit tochtje dagelijkse kost is. Schouderophalend horen ze de enthousiaste gids vertellen over hun stad, hun bijzondere skyline en hun Vrijheidsbeeld.
Op de terugtocht kom ik twee Friese dames tegen. Ze hebben wel 100 foto’s gemaakt van vrouwe Vrijheid. Als ik vraag of ik goed gehoord heb dat ze Nederlands met elkaar spreken, zeggen ze: niet echt hoor, wij komen uit Friesland. Tja, als je er over nadenkt zou een Vrijheidsbeeld in Friesland ook niet misstaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Open dag

Ik heb me aangemeld om te helpen bij de open dag van de voedselboomgaard. Op zaterdagmorgen fiets ik tegen een harde, koude wind in naar de ...