dinsdag 26 april 2011

Columbus


Waar je ook loopt in de Zona Colonial, overal staan historische gebouwen. Gave, 16e eeuwse forten en muren, indrukwekkende kolossen van kerken, maar ook ruïnes, waar honden in de schaduw van stukken muur slapen.
Langs de rivier die de Oost- en Westkant van de stad scheidt, staat een groot stuk van de oude stadsmuur. Je kunt er op een paar plaatsen door. Brede trappen leiden naar de open poorten in de geweldig dikke muren. Je kunt je hier goed voorstellen hoe de stad in de tijd van Columbus geweest moet zijn.
Ik bezoek het Alcazar de Colon. Hier heeft Christopher Columbus gewoond met zijn gezin. Er is een Engelse audiotour en dat is wel prettig. Columbus, Colon, is hier een held. Hij heeft de stad gesticht. De oorspronkelijke bewoners, de Taina indianen, worden ook genoemd. Er liggen voorbeelden van hun geavanceerde werktuigen. Maar waar ze gebleven zijn, daar wordt niet over gerept.
Vanaf een groot balkon kijk je uit over het plaza Espana. Het oude koetshuis staat een stukje verderop, daar heb ik het toegangskaartje gekocht, want mijn reisgids (uit 2009) zei wel dat het fort vrij toegankelijk is, maar ze hebben hier inmiddels echt wel ontdekt dat er geld te verdienen is aan die goeie ouwe Columbus.
Behalve het fort, bezoek ik ook nog het museum Casas reales; koningshuizen. Nog meer geschiedenis. Ook hier een audiotour. Ik bestudeer alle reisroutes van onze beroemde ontdekkingsreiziger en ik hoor de geschiedenis van Francis Drake, die begon als piraat en schurk. De verteller in mijn koptelefoon wordt er geëmotioneerd van en op de achtergrond klinken illustratief kanonschoten en zeemansgebrul. Dan heb ik even genoeg van de zestiende eeuw. Ik ga naar buiten en wandel voor de laatste keer naar de 21e eeuwse Caribische Zee. Morgen ga ik terug naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Luxe etentje

Als cadeau gaan we uit eten in een sterrenrestaurant. Het  is een dubbel verjaardagscadeau: H. en dochter E. zijn allebei in maart jarig en ...